
Tiera Expert- och konsultnätverk
Ett omfattande nationellt expert- och konsultnätverk till ditt förfogande
Det dynamiska upphandlingssystemet DPS har redan använts inom Tiera i fyra års tid som ett sätt att utöka expertnätverket till förmån för våra kunder. Syftet med vår verksamhet är att på bästa möjliga sätt betjäna våra ägarkunders verksamhet och de IKT-tjänster som stödjer den.
Våra kunder har tillgång till ett brett nationellt nätverk av experter och konsulter, bestående av Tieras egna experter och konsulter samt experter från över 60 samarbetspartner. Nätet byggs ständigt ut.
I början av 2022 sökte och godkändes mer än 60 samarbetspartner till Tieras dynamiska upphandlingssystem DPS för att bistå med:
- Projekt för att främja digitalisering och utveckla verksamheten
- Utvecklingen av informationshanteringsfunktioner
- Den övergripande planeringen
- Utvecklingen av IKT-infrastrukturen.
Exempel på experttjänster som redan har konkurrensutsatta:
Reunamo Education Research: reunamoedu.fi/kauppa
Blev du intresserad?
Kontakta oss.
Jaana Siitari
Bekanta dig med expertkategorierna
Dataskydd och datasäkerhet
Kategorin ger tillgång till experter inom datasäkerhet, riskhantering, kontinuitetshantering och dataskydd. Typiska uppgifter utgör bland annat kvalitetsrevision, bedömningar och tester samt utvecklingsuppgifter för underhåll av datasäkerhet och dataskydd.
Dataskydd och datasäkerhet
Främjande av digitalisering
Kategorin ger tillgång till experter/konsulter för att effektivisera verksamheten och förbättra kundupplevelsen. Typiska arbetsuppgifter utgör t.ex. förändringshantering av digitalisering, bedömning av tillgänglighet och användbarhet, tjänstedesign och utveckling av datahantering.
Främjande av digitalisering
Kunskapsbaserat ledarskap, analyser och datamaterial
Kategorin ger tillgång till experter/konsulter inom informationsanvändning. Typiska arbetsuppgifter utgör t.ex. utveckling av kunskapsbarerat ledarskap, utveckling av informationsarbete, visualisering och analys av information samt produktion av datamaterial.
Kunskapsbaserat ledarskap, analyser och datamaterial
Projekt- och programhantering
Kategorin ger tillgång till experter inom konsultering för ledarskap, förändringsledning och projekthantering. Typiska uppgifter utgör t.ex. projekt- och programledning, ledning av PMO-verksamhet, stöd och kommunikation vid IKT-anskaffningar samt utveckling av helhetens arkitektur.
Projekt- och programhantering
Utveckling av ledarskap vid informationshantering
Kategorin ger tillgång till konsulter inom ledarskap och utveckling vid informationshantering samt till experter för anskaffningar. Typiska uppgifter utgör t.ex. övervakning och utveckling av informationshanteringstjänster, utveckling av planering och övervakning av ekonomi vid ICT-projekt samt utveckling av kontraktsförvaltning.
Utveckling av ledarskap vid informationshantering
Programvaru-utvecklare och smidiga metoder
Kategorin ger tillgång till mjukvaru-utvecklare, experter inom utveckling och underhåll för mjukvaru-utveckling samt utbildare för dessa metoder. Typiska uppgifter utgör byggandet av digitala plattformar, smidig mjukvaru-utveckling samt utbildning och stöd för smidiga metoder.
Programvaru-utvecklare och smidiga metoder
Utveckling av IKT-infrastruktur
Kategorin ger tillgång till experter inom IKT-infrastruktur. Typiska arbetsuppgifter utgör exempelvis arkitektur- och lösningsplanering för IKT-infrastruktur, aktuella tillståndsanalyser samt hantering och utveckling av infrastrukturtjänster.
Utveckling av IKT-infrastruktur
Ansök om att bli expert i upphandlingssystemet
Experter och konsulter kan nu ansöka till korgarna. Upphandlingen startar enligt kundens behov så snart det finns tillräckligt med godkända leverantörer i korgarna. Det lönar sig alltså att registrera dig i DPS redan nu i startskedet, så att du kan delta i flera än ett projekt.
Ladda ner broschyren på finska och bekanta dig närmare
Ansök om experthjälp via expert- och konsulttjänster:
Sökningen efter den expert eller konsult som behövs i expert- och konsultnätverket startar med en beskrivning av behoven.
I beskrivningen av behovet bör följande anges:
- Expert- eller konsulttjänsternas mål
- Hur många personer behövs och med vilken kompetensprofil
- Vilken typ av arbetserfarenhet och kompetens krävs
- Uppdragets tid eller varaktighet (vid behov, beskriv närmare, t.ex. 60 % av den totala arbetstiden eller 2 dagsverken/vecka)
- Uppskattning av arbetsmängd eller budget
- Ska arbetet ske på plats, finns det möjlighet att arbeta på distans
- Eventuella tilläggsuppgifter som hjälper dig att hitta en lämplig expert.
Skicka din beskrivning av behovet till adressen asiantuntijapalvelut@tiera.fi och vi kontaktar dig så snart som möjligt för att erbjuda dig en lämplig expert/konsult eller ett team av experter.
Om en lämplig expert/konsult inte finns tillgänglig i vårt expert- och konsultnätverk kommer vi att genomföra en minikonkurrensutsättning för en lämplig dynamisk upphandlingskorg utifrån behovet, varefter den valda experten kan börja arbeta.
Våra kunders berättelser
Socialas plattform skapades för att stödja synligheten och utvecklingen av organisationer som tillhandahåller tjänster
Yhteisen hyvän alusta -plattformen, som sammanför organisationer och operatörer som tillhandahåller tjänster, genomfördes med hjälp av Tieras tjänsteplattform. Plattformen ger organisationer bättre sökbarhet och möjlighet till effektivt samarbete vid till exempel utvecklingsarbete och anbudsförfaranden.
Siilinjärvi investerar i utveckling av digitala tjänster
I höstas lade Siilinjärvi kommun ut sina IKT-tjänster på Tiera. Tidigare var rollen hos den egna IT-administrationen att upprätthålla och utveckla arbetsmiljön i organisationen, och det fanns inga resurser att utveckla digitala tjänster. När IKT-tjänsterna lades ut kunde man inrikta de egna resurserna på utvecklingsarbete.
Riihimäki gör administrationen mer kundorienterad genom att effektivisera ärendehanteringsprocesserna
I slutet av 2020 genomförde Tieras konsultteamet ett projekt baserat på Lean-metoder för Riihimäki stad där flaskhalsar och sätt att effektivisera processer identifierades i nära samarbete med de anställda i förvaltningen. Baserat på projektet skapades en färdplan, där utvecklingsämnena har prioriterats med hjälp av påverkansfaktorer.