LUPAPISTE
Elektronisk ärendehanteringstjänst
Lupapiste är Finlands ledande landsomfattande elektroniska tillståndstjänst för att ansöka om tillstånd för byggda miljöer och elektronisk arkivering. Mer än 150 000 användare, över 6 000 offentliga myndigheters användare och 600 företag har redan registrerat sig i tjänsten. Tjänsten används för närvarande i mer än tvåhundra av de 309 kommunerna i Finland, dvs. cirka 70 procent av alla kommuner. Lupapiste är en Nyckelflagga-produkt.
Lupapiste fungerar som en 100-procentig molntjänst, så dess funktioner och fördelar är automatiskt tillgängliga för alla våra kunder. Lupapiste kräver inte kommunala installationer eller kommunens egen infrastruktur.
I enlighet med det nya ramavtalet erbjuder Lupapiste tillstånds- och rådgivningstjänster, tjänster för drift och permanenta arkiv samt beslutsfattande och andra utvidgningar till alla sektorer; byggnadstillsyn, allmänna områden och miljöskydd.
Fördelar med tjänsten:
För kommunaktörer
- hantering av tillstånd och kundtjänst online, från och med förhandsenkäten
- permanent elektronisk arkivering av handlingar enligt Riksarkivets krav
- elektroniska intyg
- elektroniska beslut och meddelanden
- elektroniska materialförfrågningar på dokumentmarknaden
- realtidsrapportering för att stödja informationsledning
- myndighetssamarbete på ett nätverksbaserat sätt över kommungränserna
- möjlighet att utföra arbete helt på distans
- säkerställande av kvalitetsnivåer, påskyndade, förbättrade processer
För kommuner, yrkespersoner och företag
- en nationell elektronisk lucka, tillgänglig varje dag under året, dygnet runt, oavsett geografisk plats
- gemensamt digital arbetsbord för alla parter
- sparar tid och besvär: inga byråbesök, inget pappersarbete
- materialet är tillgängligt elektroniskt från dokumentmarknadsplatsen, oavsett tid och plats
Läs mer och bekanta dig med tjänsten >>