Sastamalan tuore tietohallintopäällikkö Maija Koski halusi tietää, mitä kunnan konesali sisältää. Tieran johdon asiantuntijatiimi selvitti juurta jaksain, mitä konesalista löytyy ja mikä on jokaisen koneen rooli kunnan kokonaisuudessa.
Sastamalan konesalista käytiin yksityiskohtaisesti kaikki palvelimet ja niillä pyörivät softat läpi ja selvitettiin, milloin ne ovat tulossa elinkaarensa päähän. Samalla selvisi, että konesalissa on päällä laitteita, joita kukaan ei enää käytä mutta joita kukaan ei myöskään uskalla sammuttaa. Selvityksen ansiosta saatiin riittävät tiedot ja ymmärrys sammuttaa nämä. Sastamalassa ollaan hyvin tyytyväisiä selvitystyön tulokseen.
”Katsottiin ihan rauta- ja softatasolla, että missä vaiheessa elinkaartaan konesali ja sen osat ovat”, selvityksestä vastannut Jaakko Kaivosoja summaa.
”Pääsimme siihen lopputulokseen, minkä ostimme. Saimme tietää, mitä palvelimia meillä on konesalissa ja mitä palveluita palvelimilla on. Lisäksi saimme kattavan selvityksen siitä, mitkä palvelut eivät ole liikennöineet enää pitkiin aikoihin”, Koski kertoo.
Tieran avulla pienen kunnan konesali saadaan vastaamaan odotuksia ja vaatimuksia
Selvityksen jälkeen Sastamalan konesali modernisoidaan ja ulkoistetaan Tieralle hybridi-infrapalveluksi. Selvityksen ansiosta migraatio saadaan sujuvaksi ja varmaksi. Modernisoinnin myötä kunnan toimintavarmuus ja tietoturva kehittyvät olennaisesti.
Palvelimet siirretään Tieran konesaliin ja toteutetaan uudemmalla ja modernisoidulla tavalla. Ratkaisu on monipuolisempi, tietoturvallisempi ja kustannustehokkaampi kuin aiempi Sastamala oma konesali. Tämä on Sastamalan kunnalle merkittävä parannus vanhaan verrattuna.
”Sisäisesti tämä ei olisi onnistunut. Meillä on kunnan tietohallinnossa niin pienet resurssit, ettei ollut mitään mahdollisuutta selvittää tällaista itse. Saimme avuksemme asiantuntevan, ystävällisen, ehdottoman pätevän asiantuntijan. Hänellä oli hyvin motivoitunut ratkaisukeskeinen ote työhön. Yhteistyö Jaakon kanssa oli vaivatonta ja mukavaa. Ongelmia ratkottiin yhdessä. Minulla oli koko ajan sellainen olo, että Tieran välittämään johdon asiantuntijaan voi luottaa ja saamme mitä olemme tilanneet”, Koski iloitsee.
Modernilla konesalilla on merkittävä rooli kunnan tietoturvassa
”Tämä on myös varautumista, riskienhallintaa ja kyberturvaan liittyvää toimintaa. Selvityksen ansiosta ei tule sitten yllätyksenä se, että jokin tärkeä järjestelmä tulee yllättäen tiensä päähän muutaman kuukauden päästä ja myös kustannukset ovat tiedossa” kertoo Marko Hyvönen, Tieran ulkoistuspalveluiden johtava konsultti.
”Meillä on prosessi tällaiseen työhön. Toteutus on hyvin selkeä ja asiakkaan ei tarvitse miettiä, miten tämä juoksutetaan läpi. Tietyt asiat kyselemme etänä lomakkeilla ja tietyt asiat tarkastamme paikan päällä. Käymme keskusteluita mm. pääkäyttäjien kanssa ja tarvittaessa myös toimittajien kanssa,” Hyvönen jatkaa.
Konesalin tärkeyttä tietoturvan ja kunnan toiminnan osana on helppo kuvata käyttämällä esimerkkinä kunnan ruokapalvelujärjestelmää. Ruokapalvelun tarjoajalla ei ole pääsyä konesaliin eikä siis tietoa siitä, millä mallilla ruokapalvelun koneet ovat. Jos vaikka tietokanta vanhenee tai joku murtautuu palvelimelle, on suuri riski, että lapset eivät saa ruokaa, kun ei päästä käsiksi tietoon ruokavalioista. Tietoturvan kannalta nämä tietokannat sisältävät myös arkaluontoista tietoa esimerkiksi terveydellisistä tiedoista. Useat muutkin kunnan vastaavat palvelut ovat toimivan konesalin varassa ja siksi sen toiminta on koko kunnan toiminnan kannalta tärkeää.
Myös tiedonhallintalaki ja tiedonhallintamalli edellyttävät konesalin laadukasta ylläpitämistä. Kunnassa pitää olla täsmällinen dokumentaatio siitä, mitä tietojärjestelmiä tietoprosessit käyttävät ja riskienhallinnan tulee olla kunnossa. Selvitystyö palvelee suoraan lakisääteisen dokumentaation ajan tasalle saamista. Tieran asiantuntijoiden avulla dokumentaatiosta tulee jatkuva prosessi.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä:
Marko Hyvönen
marko.hyvonen@tiera.fi
0304707065
Jaakko Kaivosoja
jaakko.kaivosoja@tiera.fi
0304707385