27.6.2024

Kirkkonummelle parempaa skaalautuvuutta Tieran hybridi-infrapalveluiden avulla

Kirkkonummen kunnanhallitus päätti kokouksessaan 24.6.2024 ulkoistaa konesalipalveluitaan Kuntien Tiera Oy:lle. 3-vuotiseen Tieran konesali- ja käyttöpalvelusopimukseen sisältyy lisäksi mahdollisuus kahteen optiovuoteen. Sopimuskokonaisuus kattaa Kirkkonummen palvelimille, Tieran palveluiden käyttöönoton, kuten palvelinten hallinnan, valvonnan ja varmistamisen sekä sovittuja 24/7-palveluita.

”Meillä Kirkkonummella on ollut oma kunnan konesali. Suurin osa sen palvelimesta on nyt tulossa elinkaarensa päähän. Lisäksi kiinteistö, jossa konesali sijaitsee, ei enää täytä tämän päivän turvavaatimuksia. Tämän vuoksi lähdimme selvittämään vaihtoehtoja järjestää kapasiteettipalvelut. Tieran palvelut osoittautuivat kunnan tekemässä vertailussa kokonaistaloudellisesti sopivaksi vaihtoehdoksi. Myös kyberturvan taso on parempi, laajojen palvelukatkosten riskit pienempiä, eikä omaan konesali-infrastruktuuriin tarvitse enää investoida. Palveluista laskutetaan käytön mukaisesti kuukausittain, joten Kirkkonummella on mahdollisuus skaalata kapasiteetin määrä ylös- tai alaspäin tarpeen mukaan.”, sanoo Lea Blomberg Kirkkonummen kunnan tietohallintojohtaja.

Tieran Hybridi-infra -palveluiden myötä Kirkkonummen IT-palveluiden skaalautuvuus sekä jatkuvuuden hallinta paranee aikaisemmasta, kun käyttöönotetaan Tieran kansallisia toimintatapoja, palvelumalleja sekä ajantasaista arkkitehtuuria. Lisäksi jatkossa kunnan IT-asiantuntijoiden aikaa vapautuu kehitystöihin.

”Tieran moderni palvelukokonaisuus on yhteiskuntamme yhteistyön tulos. Hybridi-infran palvelumme ovat kehitetty mahdollistamaan toimintavarmuutta, skaalautuvuutta sekä helpon mahdollisuuden julkipilvipalveluiden hyödyntämiseen. Lisäksi digitalisaation edistäminen ja tietoturvan kehittäminen ovat aihealueita, jotka vaativat Tieran kaltaista kuntatoimijoihin erikoistunutta ICT-kumppania, jolla on käytössä myös laaja toimittajaverkosto. On erittäin hienoa, että pääsemme aloittamaan yhteistyön Kirkkonummen kanssa hybridi-infran palvelualueessa ”, summaa Jyri Lehtonen, liiketoimintajohtaja Tieran Ulkoistuspalveluista.

Jyri Lehtonen, liiketoimintajohtaja, Tiera ICT-ulkoistuspalvelut, 044 907 2426, jyri.lehtonen@tiera.fi
Arja Fodstad, Asiakasjohtaja, Tiera, 050 523 2213, arja.fodstad@tiera.fi