18.2.2022

Tiera on valittu tuottamaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen loppukäyttäjä-, päätelaite-, M365- ja konesalipalveluita

Kanta-Hämeen hyvinvointialue on päättänyt hyödyntää toimintansa käynnistämisessä Kuntien Tiera Oy:n palveluita. Tiera on valittu tuottamaan hyvinvointialueen loppukäyttäjä-, päätelaite-, Microsoft 365– ja konesalipalveluita ainakin vuoden 2023 loppuun asti.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue liittyi Tieran omistajaksi joulukuussa 2021. Hyvinvointialueen järjestämisvastuulle siirtyvät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut Hämeenlinnan ja Riihimäen kaupungeilta, sekä Hattulan, Hausjärven, Janakkalan ja Lopen kunnilta. Lisäksi Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin, Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän, Riihimäen seudun terveyskeskuskuntayhtymän ja Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen toiminta sulautuu kokonaisuudessaan sekä Eteva kuntayhtymä Kanta-Hämeen alueella sijaitsevien toimintojen osalta osaksi uutta hyvinvointialuetta 1.1.2023 alkaen.

– Hyvinvointialueet ovat uusia organisaatioita, joille on asetettu merkittävät toiminnalliset vastuut. ICT-peruspalveluiden rakentaminen ennen järjestämisvastuiden siirtymistä turvaa perusedellytykset hyvinvointialueen toiminnan häiriöttömälle aloitukselle ja jatkossa tarjoaa kestävän pohjan hyvinvointialueen toiminnan kehittämiselle. Toiminnan käynnistämisen aikataulu ja ICT-asioiden järjestäminen kuntien kanssa vaatii erityisosaamista, jota tunnistimme löytyvän Kuntien Tiera Oy:ltä. Kanta-Hämeen kuntatoimijoiden tuntemus, kokemus haastavista ICT-peruspalveluiden harmonisointiprojekteista ja vakuuttavat suunnitelmat palveluiden järjestämisestä vaikuttivat merkittävästi toimittajavalintaan, kertoo Kanta-Hämeen hyvinvointialueen ICT-projektijohtaja Johanna Tulander-Välkki.

Tieran ICT-palvelut ovat laajasti käytössä Suomen kuntatoimijoiden keskuudessa

Tiera on valtakunnallinen ICT-palveluyhtiö, jonka omistajina toimii yli 370 kuntatoimijaa. Tieran omistajien väestöpeitto on 4,5 miljoonaa kansalaista, mikä tekee yhtiöstä omistuspohjaltaan Suomen suurimman inhouse-toimijan. Tierasta on kasvanut myös kuntakentän johtava ICT-ulkoistuskumppani.

Valtakunnallisuus ja vahva ulkoistusosaaminen ovat keskeistä sote-uudistuksen toimeenpanovaiheessa. Lisäksi Tieran portfoliossa on valmiiksi kilpailutettuja palveluita tukemaan niin kuntia kuin hyvinvointialueita toiminnan muutoksessa. Yhteistyö Kanta-Hämeen kuntatoimijoiden kanssa on ollut jo aiemminkin tiivistä, ja useat alueen kuntatoimijat hyödyntävät jo valmiiksi Tieran ICT-palveluita.

– Palvelumme ovat jo olleet laajasti käytössä Kanta-Hämeen kuntatoimijoiden keskuudessa. Syvällisen yhteistyön käynnistäminen myös Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kanssa nostaa ICT-ulkoistuspalvelumme vaikuttamaan jo yli miljoonan suomalaisen asuinalueella. Olemme kiitollisia tästä luottamuksenosoituksesta ja vakuuttuneita, että pystymme hyödyntämään kokemustamme kaupunkien ja hyvinvointialueiden parissa parhaimpien ICT-käytäntöjen tuottamisessa, kertoo Tieran liiketoimintajohtaja Jyri Lehtonen.

Johanna Tulander-Välkki

ICT-projektijohtaja, Kanta-Hämeen hyvinvointialue