17.1.2022

Neljä uutta hyvinvointialuetta Tieran omistajiksi

Pohjanmaan, Satakunnan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueet ovat liittyneet Tieran omistajiksi. Nyt Tieran verkostossa on jo yhdeksän hyvinvointialuetta, jotka haluavat hyödyntää inhouse-yhtiön valmiita ratkaisuja valmistelun ja toiminnan käynnistämisen tukena.

Kuntien Tiera Oy:n omistajiksi liittyivät loka-joulukuun 2021 aikana Länsi-Uudenmaan, Vantaan ja Keravan, Lapin, Pohjois- ja Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Satakunnan, Kanta-Hämeen ja Etelä-Karjalan hyvinvointialueet. Hyvinvointialueiden väestöpeitto on yli 2,2 miljoonaa suomalaista.

– Olemme valtakunnallinen ICT-palveluyhtiö ja omistuspohjaltamme Suomen suurin inhouse-toimija. Omistajiemme väestöpeitto on noin 4,5 miljoonaa kansalaista. Valtakunnallisuus on keskeistä sote-uudistuksen toimeenpanovaiheessa, toteaa Tieran toimitusjohtaja Jyrki Halttunen.

Inhouse-yhtiön valmiit palvelut ja kilpailutetut ratkaisut ovat olennainen apu hyvinvointialueiden valmistelussa ja toiminnan käynnistämisessä vuoden 2022 aikana.

– Kattavat ICT-palvelumme, digialustat ja toimialasovellukset ovat kaikkien omistajiemme hyödynnettävissä. Tieran omistajuus sekä valmiit palvelut, kilpailutetut ratkaisut ja toimialaosaamisemme tukevat hyvinvointialueiden nopeaa rakentamista, Halttunen lisää.

Käytössä olevia ratkaisuja hyödyntämällä mahdollistetaan toiminnan ja palveluiden jatkuvuus

Tiera on vahvasti tukena hyvinvointialueiden valmistelussa sekä toiminnan käynnistämisessä, ja auttaa hyvinvointialueita tuottamaan parempia palveluita asukkaille. Tämän mahdollistavat niin valmiiksi kilpailutetut palvelut kuin Tieran oma ja kumppaniverkoston asiantuntijuus sote-toimialalla.

– Meillä on laaja-alaista osaamista hyvinvointialueilla tarvittavien palvelujen järjestämiseen. Erityisesti hyvinvointialueiden tehtäviä tukevat juuri kilpailutettu Etäpalvelut, jonka avulla voidaan merkittävästi vaikuttaa palveluiden saavutettavuuteen alueella. Muita palvelujen saatavuutta, yhdenvertaisuutta ja toiminnan tehokkuutta tukevia palveluita ovat mm. Tiera Mobiili kotihoito ja Sähköinen ovenavaus, Tiera Optima sekä Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä, Halttunen lisää.

Tieran valtakunnalliset ICT-palvelut toimivat taas hyvinvointialueiden toiminnan ja palveluiden kivijalkana. Mm. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue hankkii Tieralta loppukäyttäjä-, päätelaite- ja konesalipalvelut. Tiera myös kilpailuttaa Suomen laajimman ICT-laitteiden, -palveluiden ja -ohjelmistojen hankintakanavan hyvinvointialueiden käyttöön.

– Näiden alueilla jo käytössä olevien palveluiden avulla mahdollistuu sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan saumaton jatkuvuus, Halttunen toteaa.

Jyrki Halttunen
Toimitusjohtaja, Kuntien Tiera Oy