27.2.2017

Tieralla positiivinen osavuositulos 2016 sekä luottavainen näkymä vuoteen 2017

Tiera järjesti helmikuun alkupuolella omistaja-asiakkailleen TieraCafe -webinaarin, jossa käytiin tiiviisti läpi kulunut vuosi 2016 ja vuoden 2017 ajankohtaiset aiheet.

Yhtiön alkuvuotta 2016 hidasti markkinoilla vallinnut epävarmuus, jonka vuoksi osa asiakkaista lykkäsi hankintojaan. Näin ollen myös Tiera joutui sopeuttamaan toimintaansa kesäkuussa. Loppuvuosi sujui kuitenkin uuden organisaation ansiosta taloudellisesti hyvin, ja heinä-joulukuussa 2016 Tiera teki positiivisen osavuosituloksen.

– Odotamme kannattavuuden ja tuottavuuden säilyvän hyvänä myös alkaneena vuonna 2017. Viime kuukausien aikana olemme saaneet runsaasti uusia tilauksia ja olemme myös saaneet uuden merkittävän omistajan Tampereen liityttyä Tieraan, kertoo Tieran toimitusjohtaja Jyrki Halttunen.

Tampere haluaa Tierasta kehittämiskumppanin

Tampere teki päätöksen liittyä Tieraan tammikuun lopulla ja haluaa Tieran toimivan kehittämisyhtiönä, jonka avulla kaupunki voi toteuttaa yhteistyöhankkeitaan muiden samankaltaisia kehityskohteita omaavien kuntien kanssa.

Esimerkkejä yhteistyön kohteista ovat mm. kuntien johtamisen ja toiminnan kehittäminen sekä sote- ja maakuntauudistuksen toteuttaminen.

– Uudet tilaukset ja Tampereen mukaantulo kertovat siitä, että ratkaisumme palvelevat asiakkaidemme tarpeita tässä ja nyt, mutta myös tulevaisuudessa. Tavoitteenamme on tukea kuntia ja maakuntia toimintaympäristön muutoksessa ja tähän liittyen laadimme syksyllä 2016 skenaarioanalyysin toimintaympäristömme tulevista muutoksista. Skenaariotyön tuloksena tarkennamme kevään aikana myös Tieran strategiaa, Halttunen sanoo.

Tavoitteena on mm. jatkaa omistajapohjan laajentamista, niin että myös muita isoja maakuntia ja niiden keskuskaupunkeja saadaan mukaan.

Toiminnanohjauksen alkaneita töitä, mm.:

• Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymä: Tiera ERP vaihe 2 ja Taloussuunnittelu
  • Hollola: Tiera ERP Taloussuunnittelu
  • Turku: Tiera ERP Tuotekustannuslaskenta ja Kannattavuusanalyysi (CO/PA)
  • Järvenpää, Tuusula ja Kirkkonummi: Tiera Tiedonhallinta
  • Mikkeli ja Kaakkois-Suomen AMK: Tiera Sähköinen arkistointi

Tiera ERP on vuoden 2017 alussa käytössä yli 20 kunnalla, kaupungilla, kuntayhtymällä tai kunnan osakeyhtiöllä. Tiera Tiedonhallintaa käyttää n. 10 asiakasta ja Tiera Sähköinen arkistointi palvelee 7 asiakasta.

Infrapalvelut, mm.

• Hämeenlinna ja KuntaPro:n muut asiakkaat Kanta-Hämeessä: Infrapalveluiden puitesopimus ja Tiera Pilvi -palvelusopimus
  • Istekki Oy: Käyttäjäpalvelut, Tiera Palveluhallinta
  • Porvoo: Käyttäjäpalvelut, Tiera Palveluhallinta

Tiera Infrapalveluja hyödyntää noin 70 Tieran omistajakuntaa.

Sote- ja kuntaratkaisut

• Nousiainen: Edustore
  • Varkaus: Edustore
  • Forssa: Sähköinen asiointi, Varhaiskasvatus-ratkaisu
  • ESSOTE: Tiera Mobiili kotihoito
  • Laukaa: Tiera Verkkokauppa
  • Pohjois-Pohjanmaa POP-IT: asiantuntijapalvelut ja kokonaisarkkitehtuurityö

Tiera Verkkokauppaan on liittynyt ensimmäisen vuoden aikana 89 Tieran omistajaa.

Tieran opetuspalveluista Edison on 23 kunnan käytössä ja sillä on 88 766 käyttäjää. Edustoren piirissä on 45 % Suomen perusopetuksesta, ja palvelu on käytössä n. 40 kunnassa, joissa on yhteensä 243 000 opettajaa ja oppilasta.

Tiera Mobiili kotihoito on Suomen laajimmalle levinnyt sote-toiminnanohjausratkaisu, se on 80 kunnan käytössä.

Jyrki Halttunen
Toimitusjohtaja, Kuntien Tiera Oy