Mikä?
Kevään aikana ChatGPT on tullut mediasta tutuksi lähes kaikille suomalaisille. Tekoäly käsitteenä on laaja ja sisältää useita osa-alueita sekä sillä on pitkä kehityshistoria. Miksi tekoälystä kohistaan niin paljon juuri nyt? Syy on selkeä – perinteinen ajattelu tekoälystä korvaamassa ihmisen toimintaa on muuttumassa aidoksi tukitoiminnoksi, joka auttaa tietotyötyöntekijöiden arkea – tässä ja nyt.
Jokaisella lienee kokemusta Chat-roboteista, jotka eivät ymmärrä juuri mitään ja pyytävät olemaan, hieman hankalammassa kysymyksessä, yhteydessä asiakaspalvelijaan – siis ihmiseen. ChatGPT:n myötä kysymysten ymmärtäminen ja niihin tuotetut vastaukset alkavat jo vaikuttamaan uskomattoman järkeviltä. Voisiko tästä nyt oikeasti olla apua ja tukea tietotyötekijöiden arkeen? Kyllä voi.
Tekoälystä luennoiva Antti Merilehto on käyttänyt ChatGPT:stä ja sitä hyödyntävistä Microsoftin tuotteista termiä tukiäly. Tukiäly mahdollistaa toiminnan tehostamisen ja tukee työssä jaksamista. Se ei korvaa ihmistä vaan tukee arkisissa työtehtävissä. Minkälaista tämä apu arjessa voisi tietotyötä tekevälle olla? Tunnemme tuskaa tekemättömien töiden velasta, joka syntyy palaverien ja kokousten aikana. Sähköposteja on tunnissa kerääntynyt pahimmillaan kymmeniä. Tähän päälle tulevat vielä eri kanavista singahtelevat viestit ja herätteet. Niin ja onhan puhelimeenkin saattanut tulla ihan perinteisiä puheluita. Seurauksena syntyvä digistressi syö ajan ja mahdollisuuden luovalta toiminnalta. Jos digistressi pääsee hallitsemattomaksi, on työuupumus lähempänä kuin arvaatkaan. Organisaation kannalta tukiälyssä on valtava potentiaali – työn tuottavuus kasvaa, kun työuupumus vähenee ja aikaa luoviin ratkaisuihin jää enemmän. Myös työn ja palveluiden laatu paranee. Aika paljon luvattu, mutta kokeilemallahan se selviää ja tietenkin kokeilujen tuloksia mittaamalla.
Mitä?
Mitä kannattaa tehdä juuri nyt? Ota tekoälyn perusteet haltuun ja tutustu koulutustarjontaan, jota alkaa olemaan jo runsaasti tarjolla. Suosittelen lämpimästi tutustumaan Edukamu.fi-sivustolta löytyvään ilmaiseen Practical AI – mitä jokaisen pitäisi tietää tekoälystä – verkkokurssiin ja Antti Merilehdon ”Tekoäly – matkaopas johtajalle” kirjaan.
Kokeilukulttuurin luomiseksi omassa organisaatiossa tarvitaan johdon esimerkkiä ja aidosti innostavaa ilmapiiriä. Kokeilut tarvitsevat kuitenkin pelisäännöt ja riittävän selkokielisen ohjeistuksen – mitä saa tehdä ja mitä ei. Organisaation salaista tietoa tai henkilötietoja ei avoimiin tekoälybotteihin saa tietenkään syöttää. Tiedonhallintasuunnitelmat ja sen myötä organisaation käsittelemän tiedon luokittelut kannattaa tarkistaa, jotta ne vastaavat todellisuutta. Microsoftin tuotteiden Copilot-ominaisuuksia odotellessa on hyvä huomioida myös käyttövaltuushallinnan prosessien ja välineiden toimivuus.
Yhteistyö ja tiedon jakaminen organisaatioiden välillä kannattaa. Kokeilut etenevät vauhdilla myös julkishallinnossa ja onnistuneista kokeiluista viestiminen ja menetelmien jakaminen on suotavaa. Tiera tarjoaa omistajilleen mahdollisuuden jakaa kokemuksia onnistuneista ja vähemmän onnistuneista kokeiluista. Tieran palvelusalkusta löytyy myös tietoturvallinen Azure-pilvialusta organisaation oman tiedon myllytykseen ja laaja valmiiksi kilpailutettu kumppaniverkosto*. Microsoftin Copilot-tuotteiden lanseerauksesta suomeksi kuulemme varmasti ensimmäisten joukossa ja pääsemme niiden ominaisuuksia yhdessä testaamaan.
Me tieralaiset olemme innoissamme ChatGPT:n tuomista mahdollisuuksista. Aloitimme jo keväällä tukiälykokeilut ja niiden suunnittelun. Syksyllä meillä riittääkin niistä jo paljon kerrottavaa. Innostu sinäkin ja ota selvää tekoälystä.
Milloin?
- Innostaminen ja ohjeet: nyt
- Koulutukset: nyt
- Tiedonhallinnan suunnitelma ja käyttövaltuuksien tarkistaminen: syksyllä
- Yhteiset laajemmat kokeilut: syksyllä
Petri Pekkala
Kirjoittaja on kehitysjohtajana Tieralla.