huhtikuu 2020

Teknologinen kehitys ja digiloikka mahdollistavat asioiden tekemisen uudella tavalla

Kunnissa uudistutaan nyt digitaalisten työvälineiden käyttöönottojen sekä toimintatapojen muuttamisen suhteen ennennäkemätöntä vauhtia. Kuntalaisten palveluiden saatavuudesta halutaan pitää kiinni – olipa kyse lähipalveluiden turvaamisesta tai tilapäisestä korvaamisesta etäpalveluilla. Tähän työhön tuen tarjoaminen on ensiarvoisen tärkeää. Se on myös Tieran velvollisuus.

Vuonna 2010 perustettu Kuntien Tiera on kuntatoimijoiden omistama ICT-yhtiö, jonka päätehtävä on auttaa kuntia tuottamaan parempia palveluita kuntalaisille.

Tiera on voittoa tavoittelematon yhtiö, joten kaikessa tekemisessä voidaan aidosti ajatella kuntien parasta. Tieran kunnianhimoisena tavoitteena on, että vuonna 2023 sen tuottamat yhteiskunnalliset hyödyt ovat vuositasolla laskettuna yli miljardi euroa.

”Tiera on ratkaisu siihen, että kaikenkokoiset kunnat saavat monipuoliset ICT-ratkaisut ja digipalvelut käyttöönsä,” kiteyttää Kuntien Tieran toimitusjohtaja Jyrki Halttunen.

Sisältöä ei voida näyttää.

Et ole sallinut evästeitä, joita tarvitaan tämän sisällön näyttämiseen. Salli Markkinointi-evästeet evästeasetuksissa nähdäksesi sisällön.

Muuta hyväksyntääsi

”Asiakkaamme miettivät ICT:n erilaisia mahdollisuuksia jatkuvasti. Teknologinen kehitys mahdollistaa asioiden tekemisen uudella tavalla,” jatkaa Kuntien Tieran asiakkuusjohtaja Kari Hyvönen.

Palveluiden tulee olla klikkauksen päässä

Tieran omistaja-asiakkaista Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko vahvistaa Halttusen ja Hyvösen viestin.

”Riihimäellä on aivan huutava tarve digitalisoida ja modernisoida kaupungin toiminnot mahdollisimman nopeasti. Kuntien pitää varautua siihen, että kuntalainen haluaa nykyään palvelua kaikkina vuorokauden aikoina ja asiat pitää pystyä ratkaisemaan internetin kautta,” Sulkko sanoo.

”Se, onnistutaanko tässä, tulee jakamaan kunnat niihin, jotka pysyvät maailman kehityksessä ja niihin, jotka jäävät väliinputoajiksi,” hän jatkaa. Lue Riihimäen asiakaskokemusreferenssi täältä.

Kuntapäättäjille mielenrauhaa ja kuntalaisille tärkeitä palveluita

Helmikuuhun 2020 mennessä lähes 20 kuntaa on ulkoistanut ICT-palvelunsa Tieralle. Kuntien ICT-henkilöstö on siirtynyt Tieran palkkalistoille vanhoina työntekijöinä, jolloin on pystytty parhaiten varmistamaan toiminnan jatkuvuus, tietoturva sekä rauha työn tekemiselle kunnissa.

ICT-tuki- ja ulkoistuspalveluiden lisäksi toinen toiminnan keihäänkärki Tieralla on panostaminen palveluihin ja ratkaisuihin, jotka näkyvät kuntalaisten päivittäisessä arjen asioinnissa. Tiera on Yhteiskunnallinen Yritys.

Uudistumisen aikaa

Digitalisointi on kuntasektorilla vasta alussa, mutta meneillään oleva koronakriisi on työntänyt kunnat digiloikkaan opetussektori kärkijoukoissa.

Useille sovelluksille, kuten kuntalaisia ja muun muassa etäkoululiikuntaa tukeva Tiera Vire tai etätyöskentelyyn turvaa tuovat etäratkaisut, kuten Tiera 365:n tarjoamat nopeat Teams -käyttöönotot, sähköinen allekirjoitus tai Tiedonhallinnan keinot asiankäsittelyprosessien sähköistämiseen auttavat tilanteessa kuntia kustannustehokkaasti eteenpäin.

Nämä ratkaisut toimivat jatkossakin helpottaen työn järjestelyä eri liiketoiminta- ja palvelualueilla kunnissa.

”Elämme tällä hetkellä poikkeuksellisessa tilanteessa ja huomiomme keskittyy kriisistä selviytymiseen. Tilanne on monella tapaa kuormittava ja yhteisöllisyyden tarve korostuu.

Tiera on omassa palvelukehityksessään ottanut keskeiseksi näkökulmaksi kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisen. Tästä esimerkkinä voisin mainita Tiera Vire-palvelun, jonka avulla on mahdollisuus edistää kuntalaisten vuorovaikutusta ja aktiivisuutta.” toteaa Tieran Kari Hyvönen.

Tämän päivän tilanteeseen reagoimalla luomme uutta tulevaisuutta jopa poikkeusolojen keskellä. Uudistuminen on alkanut.