Sote-uudistuksen valmistelu ja kuntakentän yksi suurimmista rakenneuudistuksista on käynnissä. Kuntatoimijoiden omistamana inhouse-yhtiönä toivomme Tieralla, että valmistelussa vaikuttavuutta haettaisiin myös kuntakentällä jo olemassa olevien ratkaisujen hyödyntämisestä.
”Olemme yli 390 kuntatoimijan omistama in-house-yhtiö, joka on ollut mukana uudistuksen valmistelussa jo viime kerralla omistaja-asiakkaidemme kumppanina. Tehtävämme on auttaa kuntatoimijoita tuottamaan parempia palveluita kansalaisille. Tarjoamme asiakkaillemme valmiiksi kilpailutettuja ICT- ja asiantuntijapalveluita sekä eri toimialojen digiratkaisuja, jotta he voivat keskittyä toiminnan ja palveluiden kehittämiseen”, kertoo Tieran johtaja Kati Penttilä.
”Hyvinvointialueiden rakentamisessa tulisikin hakea vaikuttavuutta myös kuntakentällä jo olemassa olevien ratkaisujen hyödyntämisestä. Kaikkea ei tarvitse lähteä rakentamaan tyhjältä pöydältä”, Penttilä jatkaa.
Perustana laadukas ja toimintavarma ICT
ICT-palvelut ovat toiminnan ja kehittämisen kivijalka. Tieran valtakunnalliset ICT-palvelut auttavat varmistamaan myös palveluiden jatkuvuuden muutoksessa. Tarjoamme omistajillemme monipuoliset konesali-, pilvi- sekä tietoliikenne- ja työasemapalvelut. Lisäksi käytettävissä on mm. sote-tuotteistettu verkkokauppa, josta asiakas saa tarvittavat ICT-laitteet, -palvelut ja -ohjelmistot valmiiksi kilpailutettuna.
”ICT-palvelut ovat se kivijalka, jonka päälle voidaan rakentaa digitalisaatiota ja tulevaisuuden kuntalaispalvelut. Yhä useampi kuntatoimija on ulkoistanut ICT-palvelunsa Tieralle keskittyäkseen palveluiden kehittämiseen. Meistä on kasvanut kuntakentän johtava ICT-ulkoistuskumppani”, Hyvönen sanoo.
Yhteentoimivuus korostuu uusilla hyvinvointialueilla
Sote-uudistuksessa on tärkeää voida yhdistää erilaisia tietojärjestelmiä ja prosesseja. Tiedon tulee liikkua järjestelmien välillä saumattomasti, ja Tiera onkin kilpailuttanut kuntatoimijoiden käyttöön kustannustehokkaan palvelualustan yhteentoimivuuden varmistamiseksi.
”Tietojärjestelmien integraatio näkyy kuntalaisille ja työntekijöille hyvänä palvelukokemuksena. Palvelualustamme avulla myös erilaisia palveluprosesseja voidaan digitalisoida erittäin tehokkaasti”, Penttilä sanoo.
Sote-uudistuksessa haettavia kustannussäästöjä sekä tehokkuutta saadaan aikaan merkittäviltä osin hyvinvointipalveluita ja kotiintuotavia palveluita kehittämällä. Tämä kuuluu Tieran ydinosaamiseen.
Meillä on vahva jalansija kotihoidon palveluissa, ja niitä kehitetään entisestään.
Kotiintuotavien palveluiden lisäksi Tiera on tuottanut kuntien kanssa valtakunnallisen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän.
Palveluita löytyy myös tulevien Hyvinvointialueiden hallintoon, johon liittyvät esimerkiksi toiminnanohjaus, talous- ja henkilöstöhallinto, sähköinen päätöksenteko ja tiedonhallinta. Muutoksen tukena omistaja-asiakkaiden käytettävissä ovat lisäksi monipuoliset asiantuntijapalvelut.