Tiera järjesti toistamiseen Digioppimisen kehityspäivän Helsingissä 23.11.2018. Päivän teemana oli tulevaisuuden oppiminen ja tapahtuma keräsikin paikalle lähes 250 kasvatus- ja opetustoimen ammattilaista. Päivän aikana kuultiin mielenkiintoisia keynote-puheenvuoroja sekä osallistuttiin tulevaisuuden kasvatus- ja opetupalveluiden kehittämiseen ja teknologioihin keskittyviin työpajoihin.
Ilkka Halavan keynote: Oppimisen vallankumous. Murrosaika, jälkiteollinen artistiyhteiskunta ja oppiminen
Ilkka Halava on tulevaisuustutkija, yritysvalmentaja ja Prime Frontier Oy:n sekä Future Works Oy:n toimitusjohtaja. Hän on asiantunteva ja valovoimainen puhuja, valmentaja ja monen organisaation luottosparraaja. Sosiokulttuurisen tutkimuksen ja soveltavan tulevaisuustutkimuksen välineillä Halava tekee tulevaisuuden kehityskuluista ymmärrettävää päätöksentekomaastoa ja ohjaa uusien mallien, konseptien ja läpimurtojen tekijöitä löytämään omat maalinsa – ja saavuttamaan ne. Halavalla on kokemusta yli 300 työyhteisön ja 100 johtoryhmän luotsaamisesta.
Halavan näkemyksiä tulevaisuuden oppimisesta voi katsoa ja lukea mm. täältä:
- Näin tulevaisuudessa opitaan – Tulevaisuuden ammattilaiset dokumenttisarja
- Maailma pelastuu sittenkin – Ylen haastattelu
- Nykypäivän koulu ei vie nuoria tulevaisuuteen – lehtiartikkeli
Kalle Juutin keynote: Oppiminen koulun digitaalisessa ympäristössä
Kalle Juuti on Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan apulaisprofessori (oppiminen koulun digitaalisissa ympäristöissä), jonka tutkimus kohdistuu kiinnostuksen, motivaation, opiskeluun sitoutumisen ja luonnontieteiden oppimiseen sellaisissa ympäristöissä, joissa hyödynnetään erilaisia digitaalisia välineitä.
Digioppimisen kehityspäivän keynote-puheenvuorossa Juuti keskittyi oppimiseen koulun digitaalisessa ympäristössä. Hän näkee, että digitaaliset työvälineet tuovat paljon uutta oppimisympäristöihin ja parhaimmillaan digitaaliset oppimisvälineet ja ympäristöt mahdollistavat pääsyn sellaisen tekemisen äärelle, jonne muuten ei päästäisi ehkä ollenkaan.
– Digitaalisilla välineillä pystytään oikaisemaan monia rutiinityön kaltaisia asioita. Ne nopeuttavat, helpottavat ja yksinkertaistavat pääsyä tiedon ja oppimisen kannalta relevanttiin ja hienoon vaiheeseen. Digitaalisten ympäristöjen tarkoituksena ei ole ensisijaisesti tehostaa vaan muuttaa opiskelua: aika käytetään toisin kuin ennen. Se käytetään tiedonalan luonteen mukaiseen toimintaan. Tämä on digioppimisen ydin, hän sanoo.
Kati Tiaisen keynote: Oppimisen 4. vallankumous
Kati Tiainen on työskentelee Microsoftin Globaalissa Education-tiimissä, Digitaalisen oppimisen strategiajohtajana Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan alueella. Kati on koulutukseltaan kasvatustieteiden maisteri ja hän on tehnyt yli 15 vuoden uran yritysmaailmassa. Tällä hetkellä Tiainen keskittyy digitaalisen transformaation johtamiseen, tietotyön kehittymiseen ja kognitiiviseen ergonomiaan. Tiaisen keynote-puheenvuorossa pureuduttiin oppimisen 4. vallankumoukseen. Työelämä muuttuu ja tämä kehityssuunta menee yhteiskunnassamme yhä pidemmälle. Kysymys kuuluukin, että onko koulutus tässä muutoksessa vielä tarpeeksi mukana ja miten kouluelämän tulee muuttua vastatakseen paremmin työelämän haasteisiin?
Tiaisen keynote-puheenvuoron materiaaliin voit tutustua tästä >>