29.11.2021

Viisi hyvinvointialuetta Tieran omistajiksi

Länsi-Uudenmaan, Vantaan ja Keravan, Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueet ovat liittyneet Kuntien Tieran Oy:n omistajiksi. Inhouse-yhtiön valmiit palvelut ja kilpailutetut ratkaisut ovat olennainen apu hyvinvointialueiden valmistelussa vuoden 2022 aikana.

Tieran omistajiksi tulleiden hyvinvointialueiden väestöpeitto on yli 1,5 miljoonaa suomalaista. Viidestä hyvinvointialueesta kolme ovat suurimpien hyvinvointialueiden joukossa

– Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on pirstaleinen ja sen muodostavien kuntien ja kuntayhtymien kumppaneina toimii useita ICT-inhouse-yhtiöitä – myös Tiera. Hyvinvointialueen suunnittelun ja häiriöttömän toiminnan käynnistymisen kannalta on tärkeää, että teemme laajasti yhteistyötä inhouse-kumppaneiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Tämän vuoksi oli selvää, että haluamme varmistaa yhteistyön jatkumisen mahdollisimman vaivatta myös Tieran kanssa, sanoo Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ICT-vastuuvalmistelija Ilkka Haataja.

Omistajuus Tierassa tukee hyvinvointialueen nopeaa rakentamista

Tiera on yli 355 omistaja-asiakkaan inhouse-yhtiö ja yhteiskunnallinen yritys. Omistajien väestöpeitto on 4,5 miljoonaa kansalaista, mikä tekee yhtiöstä omistuspohjaltaan Suomen suurimman inhouse-toimijan. Valtakunnallisuus on keskeistä sote-uudistuksen toimeenpanovaiheessa. Tieran yhtiöjärjestys mahdollistaa kaikille hyvinvointialueille joustavan liittymismahdollisuuden.

– Olemme valtakunnallinen ICT-palveluyhtiö. Kattavat ICT-palvelumme, digialustat ja toimialasovellukset ovat kaikkien omistajiemme hyödynnettävissä. Tieran omistajuus sekä valmiit palvelut, kilpailutetut ratkaisut ja toimialaosaamisemme tukevat hyvinvointialueiden nopeaa rakentamista, Tieran toimitusjohtaja Jyrki Halttunen sanoo.

Tiera-omistajuuden hinta määrittyy hyvinvointialueen kuluvan vuoden toimintakulujen pohjalta. Omistajuuspäätös kannattaakin tehdä mahdollisimman pian jo ennen toiminnan varsinaista käynnistymistä.

Käytössä olevia ratkaisuja hyödyntämällä mahdollistetaan toiminnan ja palveluiden jatkuvuus

Uusien hyvinvointialueiden tulee tarjota asukkailleen laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut. Asiakaslähtöisten ja yhdenvertaisten hyvinvointipalveluiden tuottamiseen tarvitaan myös ammattilaisia ja asukkaita tukevia digipalveluita, joilla varmistetaan vaikuttavuus laajassa asiakaskentässä. Vaikuttavuus syntyy ennen kaikkea ennaltaehkäisevästä, ajantasaisesta ja aktiivisesta toiminnasta. Tiera auttaa hyvinvointialueita tuottamaan parempia palveluita asukkaille. Tämän mahdollistavat niin valmiiksi kilpailutetut palvelut kuin Tieran oma ja kumppaniverkoston asiantuntijuus sote-toimialalla.

– Olemme vahvasti tukena hyvinvointialueiden toiminnan käynnistämisessä, ja meillä on laaja-alaista osaamista hyvinvointialueilla tarvittavien palvelujen järjestämiseen. Erityisesti hyvinvointialueiden tehtäviä tukevat juuri kilpailutettu Etäpalvelut, jonka avulla voidaan merkittävästi vaikuttaa palveluiden saavutettavuuteen alueella, Halttunen lisää.

Muita palvelujen saatavuutta, yhdenvertaisuutta ja toiminnan tehokkuutta tukevia palveluita ovat mm. Tiera Mobiili kotihoito ja Sähköinen ovenavaus, Tiera Optima sekä Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä.

– Näiden alueilla jo käytössä olevien palveluiden avulla mahdollistuu sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan saumaton jatkuvuus, Halttunen toteaa.

Lisätietoja:


Jyrki Halttunen
Toimitusjohtaja, Kuntien Tiera Oy
045 888 7220 / jyrki.halttunen@tiera.fi