30.5.2017

Tiera tukee kuntia ja maakuntia toimintaympäristön muutoksessa

Sote- ja maakuntauudistukseen liittyvät kysymykset pyörivät nyt kaikkien kuntaorganisaatioiden mielissä. Kunnat ja maakunnat ovat aktivoituneet kevään aikana, mikä on näkynyt positiivisesti myös Tieran arjessa.

– Meillä on parhaillaan käynnissä aktiviteetteja kaikissa 18 maakunnassa. Tällä hetkellä kentällä etsitään ennen kaikkea talous- ja henkilöstöhallinnon sekä ICT-tukipalveluihin soveltuvia ratkaisuja, kertoo Tieran toimitusjohtaja Jyrki Halttunen.

– Usein aloitamme työt kunnan ja maakunnan toimintatapojen kuvaamisella, joka johtaa ehdotusten laatimiseen tulevaisuuden kuntien tietohallinnon organisoinnista ja palvelutuotannon järjestelyistä. Jos oman kunnan tai maakunnan tilanne muutoksen osalta mietityttää, on helpoin tapa lähteä liikkeelle tekemällä ICT-selvitys yhdessä Tieran kanssa.

Valmiiksi kilpailutetut palvelut auttavat toiminnan kehittämisessä ja tuovat joustoa muutoksessa

Tiera ERP on Suomen laajin kuntakentällä käytössä oleva toiminnanohjausratkaisu. Palvelun väestöpeitto on jo 800 000 kuntalaista.

– Kuntien ja maakuntien tarpeet ovat monella tapaa yhtenevät. Molempia johdetaan jatkossa konserninomaisesti ja toimintaa kehitetään kohti tuotteistettuja palveluita. Molemmat tarvitsevat moderneja työkaluja parhaiden johtamiskäytäntöjen käyttöönottamiseksi, toteaa johtaja Vesa Heinälä.

– Tieran valmiiksi kilpailutetut valtakunnalliset infra- ja tukipalvelut tukevat kuntaorganisaatioiden tietohallinnon palvelutuotantoa aina päätelaitteista asiakaspalveluun ja konesalista erilaisiin pilviratkaisuihin. Palvelut vapauttavat kuntien omaa asiantuntijatyötä toimialojen kehittämiseen ja tarjoavat ICT-infrastruktuuria palveluiden ja kehittämisen tukijalaksi, jatkaa infrapalveluista vastaava johtaja Sakari Luotonen.

Lisäksi Tieran sote- ja kuntaratkaisut tarjoavat laajan valikoiman valmiita palveluita eri toimialojen kehittämiseen ja digitalisointiin.

– Omistajiemme käyttöönotettavissa ovat sekä opetuksen ja kasvatuksen digiratkaisut että asiakkaan valinnanvapautta ja kotona asumista tukevat palvelut sote-toimijoille. Lisäksi omistajamme voivat hyödyntää uudenlaisia ICT-laitteiden ja oppimateriaalien sähköisiä hankintakanavia, täydentää sote- ja kuntaratkaisuista vastaava Kari Hyvönen.

Haluatko varmistaa toiminnan kehittämisen, palveluiden jatkuvuuden ja ICT-asioiden järkevän hoidon? Kerromme mielellämme lisää!

Vesa Heinälä
johtaja, toiminnanohjausratkaisut