Kuntien palvelutuotannon kehittyessä ja monipuolistuessa digitalisaation myötä, myös vaatimukset kunnan tietotekniikalle kasvavat. Ilman toimivia ICT-palveluita ei voida hoitaa myöskään kunnan perustehtäviä. Tähän tarpeeseen vastatakseen Inkoon kunta teki päätöksen siirtää ICT-palvelunsa Kuntien Tiera Oy:lle 1.2.2018 alkaen.
Inkoon kunta haluaa aktiivisesti kehittää kuntalaisille tarjottavia palveluja ja monipuolistaa mm. digitaalisia palveluja.
– Siirryttäessä yhä enemmän digitaaliseen toimintaympäristöön operatiivinen toiminta muuttuu aiempaa reaaliaikaisemmaksi ja tietointensiivisemmäksi. Tällöin tietotekniikan ja tietohallinnon rooli korostuu palveluiden tuottajana. Riskienhallinnan kannalta on tärkeää, että ICT taataan parhaalla mahdollisella tavalla ilman että kustannukset nousevat hallitsemattomasti. Nykyaikaisten ja tarpeitamme vastaavien ICT-palveluiden varmistamiseksi teimme päätöksen perustietotekniikkapalvelujen ulkoistamisesta Kuntien Tiera Oy:lle, kertoo Inkoon kunnanjohtaja Jarl Boström.
Kuntien Tiera Oy vastaa jatkossa kaikista Inkoon perustietotekniikkapalveluista. Liikkeenluovutuksen myötä kaksi Inkoon kunnan tietohallinnon asiantuntijaa siirtyy Tieran palvelukseen vanhoina työntekijöinä. He ovat olleet alusta saakka tiivisti mukana muutoksen suunnittelussa.
– Tieran vastatessa jatkossa ICT-palveluistamme, pystymme varmistamaan tarvittavat infrapalvelut ja tietohallinnon resurssien riittävyyden kustannusten kuitenkin pysyessä kohtuullisella tasolla. Kustannustehokkuutta lisää myös se, että ulkopuolisten konsulttien tarve vähenee, Boström jatkaa.
Valmis palvelukokonaisuus perustietotekniikkapalveluiden järjestämiseen
Henkilöstön näkökulmasta reilu 100 kunta-alan ICT-asiantuntijaa työllistävä Tiera tarjoaa aiempia parempia mahdollisuuksia myös ammatilliseen kehittymiseen.
– Tarjoamme omistajillemme valmiin palvelukokonaisuuden perustietotekniikkapalveluiden järjestämiseen. Ulkoistuskonseptimme lähtökohtana on ollut maakuntamuutoksen myötä muuttuva kuntamaailma ja digitaalisten palveluiden kasvava tarve. Liikkeenluovutuksista on Tierassa hyviä kokemuksia ja uudet, kunnasta siirtyvät työntekijät pääsevät osaksi valtakunnallista toimintamalliamme ja pystymme tarjoamaan heille mielenkiintoisen työkentän sekä urakehitysmahdollisuuksia, joita pienessä kunnassa ei välttämättä ole. Meille siirtyvät asiantuntijat ja heidän onnistunut perehdyttäminen Tieran valtakunnalliseen toimintamalliin ja infrapalveluiden parhaisiin käytäntöihin on kunnia-asia, kertoo Tieran infrapalveluista vastaava johtaja Sakari Luotonen.
Luotonen uskoo, että valmisteilla oleva sote- ja maakuntauudistus tulee vauhdittamaan vastaavien päätöksien tekemistä myös muissa kunnissa. ICT-palveluiden on oltava muutoksessa helposti skaalautuvia, samalla kun toimintaympäristö ja palvelutuotanto on pystyttävä turvaamaan IT-kuluja juuri kasvattamatta.
– Me Tierassa olemme valmistautuneet omistajillamme edessä olevaan muutokseen ja haluamme olla keskeisiltä osin mukana auttamassa. Lähtökohtana ulkoistuksissa on, että kunnan ICT-kustannukset eivät kasva, mutta valtakunnallinen palvelutuotanto takaa toimintavarmuuden. Palveluillamme on SLA-lupaus ja jatkuva seuranta ja viime vuoden loppukäyttäjätyytyväisyyskyselyssä Käyttäjätukemme sai yleisarvosanan 9.5, mikä on poikkeuksellisen korkea ja kertoo vahvasta kunta-alan osaamisesta, Luotonen toteaa.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ingå flyttar sina IKT-tjänster till Kuntien Tiera 1.2.2018
När kommunernas serviceproduktion ständigt utvecklas och blir allt mångsidigare med anledning av digitaliseringen växer också kraven på kommunernas informationsteknik. Utan fungerande IKT-tjänster kan kommunerna inte heller sköta sina basuppgifter. För att svara på det här behovet har Ingå kommun fattat beslutet att överföra sina IKT-tjänster till Kuntien Tiera Oy från och med den 1.2.2018.
Ingå kommun vill aktivt utveckla de tjänster som erbjuds för kommuninvånare och diversifiera bl.a. de digitala tjänsterna.
– Genom att överföra mer till en digital miljö blir den operativa verksamheten kunskapsintensivare och sker i högre utsträckning i realtid. Därmed betonas informationsteknikens och informationshanterings roll som tjänsteproducent. Med tanke på riskhanteringen är det viktigt att IKT garanteras på bästa möjliga sätt utan att kostnaderna stiger okontrollerbart. För att säkerställa IKT-tjänster som motsvarar våra nutida behov fattade vi beslutet att utlokalisera våra IT-infrastrukturtjänster till Kuntien Tiera Oy, säger Ingås kommundirektör Jarl Boström.
Kuntien Tiera Oy ansvarar i fortsättningen för alla Ingås IT-infrastrukturtjänster. I samband med överföringen av verksamheten flyttar Ingå kommuns två IT-sakkunniga till Tieras tjänst som tidigare anställda. Planeringen har skett i nära samarbete med dem redan från starten.
– Genom att Tiera ansvarar för våra IKT-tjänster i framtiden kommer via att kunna säkra nödvändiga infratjänster och resurser för informationshantering samtidigt som kostnaderna ändå stannar på en rimlig nivå. Kostnadseffektiviteten ökar också, eftersom behovet av utomstående konsulter minskar, fortsätter Boström.
Ur personalens synvinkel erbjuder Tiera med sina drygt 100 kommunala IKT-sakkunniga bättre möjligheter till yrkesmässig utveckling.
– Vi erbjuder våra ägare en komplett uppsättning tjänster för grundläggande informationstjänster. Utgångspunkten för vårt outsourcingkoncept har varit den förändrade kommunala miljön med anledning av landskapsreformen och det växande behovet av digitala tjänster. Tiera har god erfarenhet av överföring av verksamhet och nya medarbetare som kommer från kommunen får bli en del av vår rikstäckande arbetsmodell. Vi kan erbjuda dem en intressant karriär samt karriärmöjligheter som en liten kommun inte nödvändigtvis har. Att ge sakkunniga som flyttar till oss en framgångsrik introduktion till Tieras nationella driftmodell och de bästa metoderna för infrastrukturtjänster är en hederssak, säger Sakari Luotonen, ansvarig chef för infratjänster vid Tiera.
Luotonen tror att social- hälsovårdsreformen, som är under beredning, kommer att påskynda att man fattar motsvarande beslut också i andra kommuner. IKT-tjänsterna i förändring måste vara skalbara, medan driftsmiljön och serviceproduktionen måste kunna säkra att IT-kostnaderna inte växer.
– Vi på Tiera har förberett oss inför den förändring som våra ägare står inför och vi vill spela en nyckelroll för att hjälpa dem. Utgångspunkten för utlokaliseringen är att de kommunala IKT-kostnaderna inte växer, men den rikstäckande serviceproduktionen garanterar tillförlitlighet. Våra tjänster kommer med ett SLA-löfte och löpande uppföljning. I fjolårets undersökning för slutanvändare fick vi allmänbetyget 9,5. Det är extremt högt och återspeglar en stark kommunal kompetens, konstaterar Luotonen.