
Digikonsultointi
Digitalisoinnilla tehokkuutta ja parempaa palvelukokemusta
Kunnat ja hyvinvointialueet toimivat monimutkaisessa ja nopeasti muuttuvassa maailmassa, jossa tulee ennakoida tulevaa sekä pysyä mukana digitalisaation nopeassa kehityksessä. Digitalisaatiolla tehostetaan kunnan ja hyvinvointialueiden toimintaa, parannetaan palvelukokemusta ja saadaan kustannussäästöjä. Tämä vaatii samalla jatkuvaa muutoskyvykkyyttä.
Palveluiden järjestämiseen käytetään yhä enemmän erilaisia ohjelmistoja ja ohjelmistoautomatiikkaa. Digitalisoituminen vaatii uudentyyppistä johtamista, osaamista ja omistajuuksia organisaatioissa. Kokonaisuutta tulee johtaa sekä kehittää ennakoivasti, turvallisesti ja kestävästi.

Digikonsultoinnin asiantuntijamme auttavat digitalisaation ja digitalisaation johtamisen nykytilan analysoinnissa ja kyvykkyyksien tunnistamisessa. Digitalisaation tilaa ja kehittämistä tarkastellaan yli toimialojen useista eri näkökulmista. Näitä näkökulmia ovat palvelut, prosessit, järjestelmät, tekniset mahdollistajat ja osaaminen. Näin varmistetaan koko organisaation kestävä ja ennakoiva kehittäminen sekä toimeenpanon onnistuminen.
Digikonsultointi digikumppaninasi

Olemme koonneet asiantuntijaosaamisemme selkeiksi ja kattaviksi palvelupaketeiksi. Palvelupaketit löydät Digijohtaminen- sekä Asiointi ja tiedon elinkaaren hallinta -otsikoiden alta.
Jokainen paketti on suunniteltu tarjoamaan ratkaisuja, jotka vievät organisaatiotanne eteenpäin. Ota rohkeasti yhteyttä, ja räätälöidään yhdessä juuri teidän organisaatiollenne sopiva kokonaisuus!
Digijohtaminen
Digijohtaminen vaatii uudenlaista johtamismallia. Digitalisaation johtamisen keskiössä tulisi olla organisaation kyvykkyyden sekä uudistumisnopeuden parantaminen kaikilla tasoilla ja kaikilla toimialoilla. Tarvitaan strategista suunnittelua ja päätöksentekoa sekä kykyä sopeutua ja vastata muuttuviin tarpeisiin.
Alla kuvattuna esimerkkejä asiantuntijatiimimme digijohtamisen palvelupaketeista.
PALVELUPAKETIT:
Analyysi
Analyysien avulla selvitetään digitalisaation ja digijohtamisen tilannekuvaa sekä löydetään oleelliset kehittämistarpeet. Digikonsultoinnin palveluvalikoimasta löytyy muun muassa seuraavanlaisia digijohtamisen analyysipaketteja:
- Digianalyysi
- Digijohtamisen analyysi
Tuotos:
Ymmärrys digitalisaation ja digijohtamisen nykytilasta ja kehitystarpeista.
Digitiekartta
Digitiekartta on digitalisaation kehittämisen strategia, joka tukee ja vahvistaa digijohtamista sekä ohjaa digitalisaation suunnitelmallista kehittämistä organisaatiossa. Digitiekartta kuvaa, miten nykytilanteesta päästään kohti organisaation määrittelemää visiota sekä tuo avoimuutta ja selkeyttä digitalisaation edistämiseen. Digitiekarttaa voidaan työstää koko organisaation tasolla tai pienemissä yksiköissä.
Digitiekarttatyön sisältö:
- Vision ja tavoitteiden määrittely
- Nykytilan ja kehitysideoiden tunnistaminen
- Kehitysideoiden täsmennys ja jalostaminen
- Kehityskohteiden priorisointi
- Yhteisen digitiekartan muodostus
Tuotos:
Digitiekartta sisältäen digivision, tavoitteet ja toimenpiteet sekä loppuraportti.
Digikumppani – Digitalisaation johtaminen
Digikumppani – Digitalisaation johtaminen -palvelu tarjoaa digitalisaatiosta vastaavan tuen ja turvan organisaatiollenne. Rakennamme yhdessä tietohallinnon ja toimialojen kanssa asteittain digitalisaation johtamismallin sekä sitä tukevat menetelmät ja työvälineet. Tavoitteenamme on tukea digitalisaation johtamista kokonaisvaltaisesti ja järjestelmäriippumattomasti.
Palvelun sisältö:
- Roolit ja vastuut
- Toimintamallit
- Menetelmät ja työkalut
Tuotos:
Varmistetaan, että kunnalla on käytössään riittävät ja joustavat kyvykkyydet digitalisaationtyön edistämiseksi. Sekä vahvistetaan kunnan omaa osaamista niin, että kunnan omien asiantuntijoiden määrän ja osaamisen rajallisuus ei muodostuisi digitalisaatiotyön esteeksi.
Digikumppani – Toimeenpano ja seuranta ”CDOaaS”
Digikumppani – Toimeenpano ja seuranta -palvelu tarjoaa digitiekartan toimenpiteiden toimeenpanon ja toteutuksen seurannan sekä vaikutusten arvioinnin tuen.
Palvelun sisältö:
- Muutosvaikutusten arviointi
- Toimeenpano
- Toteutuksen seuranta
- Vaikuttavuuden arviointi
Tuotos:
Digitiekarttaan kuvattujen toimenpiteiden suunniteltu toimeenpano ja edistymisen seuranta, muutosvaikutusten arviointi sekä toimenpiteiden vaikuttavuuden seuranta.
Osaamiskartoitukset
Osaamiskartoitusten avulla varmistetaan, että henkilöstönne osaaminen on vaadittavalla tasolla organisaatiossanne. Kartoitus toimii sekä osaamisen kertauksena että selvityksenä henkilöstön osaamisen nykytilanteesta.
Tuotos:
Ymmärrys henkilöstön osaamisen nykytilasta ja kehitystarpeista.
Muutosvaikutusten arviointi
Muutosvaikutusten arvioinnin tarkoituksena on selvittää, miten suunnitellut muutokset vaikuttavat tietojärjestelmiin, tietovarantoihin ja toimintaprosesseihin sekä varmistaa tietoturva ja tietosuoja. Arviointi tehdään ennen projektin käynnistämistä sekä säännöllisesti jatkuvassa kehittämisessä.
Tuotos:
Muutosvaikutusten arvioinnin selkeä prosessimalli.
Asiointi ja tiedon elinkaaren hallinta
Asiointi ja tiedon elinkaaren hallinnan prosessit ovat keskiössä organisaation toiminnan tehostamisen näkökulmasta. Sujuvan asioinnin avulla voidaan parantaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, säästää aikaa ja resursseja sekä lisätä turvallisuutta. Tiedon elinkaaren hallinnan avulla varmistetaan, että kaikki tiedot käsitellään tehokkaasti ja asianmukaisesti koko niiden elinkaaren ajan. Tämä tehostaa tiedon elinkaaren hallintaa ja tukee tiedolla johtamista, jonka avulla parannetaan päätöksentekoa ja organisaation toimintaa.
Alla kuvattuna esimerkkejä asiantuntijatiimimme tarjoamista asiointi ja tiedon elinkaaren hallinnan palvelupaketeista.
PALVELUPAKETIT:
Asioinnin ja tiedon elinkaarenhallinnan kokonaisprosessin analyysi
Analyysin avulla saadaan arvio asianhallinnan kokonaisprosessin nykytilasta. Lisäksi kasvatetaan ymmärrystä siitä, miten kokonaisprosessia voidaan kehittää systemaattisesti läpinäkyvyyden parantamiseksi ja toiminnan tehostamiseksi. Paketti sisältää myös automaatiopajan.
Tuotos:
Ymmärrys nykytilasta ja etenemissuunnitelma.
Automaatiopaja
Automaatiopajan aikana kasvatetaan ymmärrystä organisaation automatisoitavista työvaiheista. Automatisoinnin innovointityöpajassa käydään läpi tekoälyn, robotiikan ja integraatioiden automatisointiesimerkkejä sekä organisaatiossa toteutettuja parhaita käytäntöjä. Työpaja auttaa organisaatiota tunnistamaan potentiaalisia automatisointikohteita jo työpajan aikana. Se tarjoaa myös hyvän pohjan omien työvaiheiden kriittiselle tarkastelulle ja automatisointipotentiaalin tunnistamiselle jatkossa.
Tuotos:
Työpajassa käytetyt esimerkit ja materiaali, työpajassa tunnistetut automatisointikohteet sekä niiden hyötyarvioinnit dokumentoituna.
Palvelutiedot hallintaan
Käydään läpi palvelutietojen laajemmat käyttömahdollisuudet sekä fasilitoidaan palvelutietojen tarkistus, päivitystyö ja määritetään kunnalle palvelutietojen ylläpitoprosessi.
Tuotos:
Käynnistetään ja aikataulutetaan palvelukuvauksien tarkistus- ja päivitysprosessi. Kuvataan palvelutietojen ylläpitoprosessi. Tunnistetaan PTV-tiedon hyödyntämispotentiaali sekä kehitysideoita, ja kommunikoidaan ne DVV:lle.
Suomi.fi-viestit-palvelun hyödyntäminen
Kasvatetaan organisaation ymmärrystä siitä, miten Suomi.fi-viestit-palvelua voidaan hyödyntää tehokkaasti ja tietoturvallisesti sähköisessä viestinnässä. Samalla saavutetaan merkittäviä säästöjä verrattuna perinteiseen paperipostiin.
Tuetaan kuntaa tunnistamaan palvelun käyttömahdollisuudet sekä vireillepanossa (kuntalaiselta kunnalle) että päätösten ja muiden viranomaistiedotteiden viestimisessä (kunnalta kuntalaiselle). Samalla huomioiden sähköisen asioinnin velvoitteet digitaalisten palveluiden lain mukaisesti.
Tuotos:
Kokonaiskuva palveluista, joissa on digitalisointipotentiaalia sekä ratkaisuvaihtoehdot hyödyntäen Suomi.fi-viestit-palveluita.

Ota yhteyttä! Suunnitellaan yhdessä juuri teille sopiva palvelupaketti!
Asiakkaidemme tarinoita
Selkeä kuva hankintaosaamisesta auttaa Kemiä tehostamaan hankintoja
Kemissä hankintoja tehtiin aiemmin hyvin hankinta-asiantuntijavetoisesti, mikä aiheutti haasteita, kun hänen työmääränsä kasvoi liian suureksi….
Rauma uudistaa digitalisaation johtamistaan Tieran tuella
Monet kunnat kamppailevat samojen haasteiden parissa: digitalisaatio etenee vauhdilla, mutta sen strateginen johtaminen ja kehittäminen…
Digianalyysi antoi Ilmajoelle kokonaisnäkemyksen ja kehitystarpeet
Ilmajoen kunnassa oli haaste: kokonaisnäkemys kunnan tietojärjestelmistä oli puutteellinen ja samaan aikaan pitäisi uusia ja…
Digitiekartta auttaa Inkoon kuntaa palvelemaan kuntalaisia paremmin ja rakentamaan palveluita kuntalaisen näkökulmasta
Inkoon kunnanvaltuusto päätti talousarvion tekemisen yhteydessä, että kunnassa tulee tehdä digitiekartta ja miettiä kunnan strategian…
Kemin ajanvarausjärjestelmät saatiin kerralla kuntoon Tieran asiantuntijan avulla
Kemiin on valmistumassa uusi monitoimihalli, johon tarvitaan varausjärjestelmä. Kaupungissa halutaan tehdä kokonaisuutta hyödyntäviä uudistuksia niin,…