Uusi toiminnanohjausjärjestelmä mahdollistaa Tuomi Logistiikan toiminnan kehittämisen

Tuomi nykyaikaisti toiminnanohjausjärjestelmänsä Tieran avulla vain kahdeksassa kuukaudessa. Uusi järjestelmä mahdollistaa sujuvamman taloushallinnon, logistiikkatoiminnallisuudet ja niiden raportoinnin. Lisäksi kehittäminen on nyt Tuomen omissa käsissä, joten he pääsevät itse tekemään parhaalla tavalla liiketoimintaansa edistävää jatkokehitystä. Koko kokonaisuus toteutettiin pilviratkaisuna ja -palveluna.

”SAP-projektit koetaan usein haastaviksi ja organisaatiot kompuroivat niiden jälkeen. Olemme iloisia, että voimme kertoa sellaisesta projektista, jossa asiat sujuivat. Käyttöönottoprojektimme aikataulu oli tiivis. Tässä oli paljon tekemistä ja ihmiset ovat venyneet, mutta kokonaisuutena onnistuimme hyvin. Meille tärkein mittari oli tarviketoimitusprosessimme toimitusvarmuus ja toimimmekin häiriöttömästi heti käyttöönoton jälkeen”, kertoo Katri Niittymies Tuomelta.

Yli sadan henkilön yhteistyöverkosto toimi yhteen

Käyttöönottoprojekti oli todella laaja, sillä Tuomen ICT-ympäristössä on paljon yhteistyökumppaneita ja suuri alihankkijaverkosto, joiden toiminta täytyi saada sujumaan kitkattomasti yhteen. Kokouksissa oli paljon osanottajia, sillä projektiryhmän lisäksi osallistujia tarvittiin koko palveluntuottajaverkostosta.

”Yli sata henkilöä oli jollain tavalla kosketuksissa tähän projektiin, vaikka toki ydinryhmä oli pienempi. Projektin laajuuden vuoksi koordinaatiotyötä oli paljon”, Fujitsun Kim Pertamo kuvaa.

Tuomen puolelta tiukka aikataulu ohjasi projektia ja sen toteutusta. Siirto tehtiin as is -periaatteella, eli toiminnallisuudet siirrettiin sellaisenaan uuteen ympäristöön. Näin Tuomi onnistui palvelemaan asiakkaitaan keskeytyksettä koko projektin ajan. Onnistuneen käyttöönoton jälkeen kehitetään seuraavaksi prosessien

”Keväällä 2022 tehty tarvekartoitus osoitti, että Tieralta löytyy sopiva palvelukokonaisuus vastaamaan toiminnanohjauksen tarpeitamme ja heillä oli valmius lähteä tekemään eriytymisprojektia vanhasta ympäristöstä nopealla aikataululla. Yhteistyö Tieran kanssa mahdollisti meille tarvittavat lisenssit ja jatkuvat palvelut ja niihin liittyvä sopiminen on nyt meidän omassa hallinnassamme”, Niittymies kertoo.

Vahva kokemus näkyy Tieran ja Fujitsun yhteistoiminnassa

”Fujitsu on ollut Tieran alihankkijana monessa projektissa. Tämä on meille tuttua. Meillä on vakiintuneet käytännöt, välitön yhteys ja hyvä koordinaatio. Yhteistyö puolin ja toisin pelasi mainiosti”, Pertamo kuvaa yhteistyötä Tieran kanssa.

”Yhteistyön sujuvuus näkyi meillekin päin. Tieralla ja Fujitsulla on vakiintunut tapa vetää projekteja ja niitä on tehty ennenkin, jolloin kaikki meni hyvin jouhevasti eteenpäin. Saimme Fujitsun puolelta kokeneet ammattilaiset tekemään tätä. Kussakin prosessissa oli asiantuntijat, jotka tiesivät mitä tekivät ja se toi luottamusta tekemiseen”, Niittymies komppaa.

Tiera ERP oli helppo ottaa käyttöön, sillä Tuomen työntekijät osaavat käyttää SAP:ia, ja projektissa selvittiin vähällä kouluttamisella. Tuomi sai jatkaa hyvin samankaltaisessa ympäristössä kuin aiemmin ja heillä on hyvät edellytykset tulevaisuudessa kehittää palvelua ja sen käyttöä edelleen.

”Nyt myös kehitys on meidän omissa käsissämme. Voimme itse määritellä, mitä ja milloin teemme. Voimme paneutua niihin asioihin, jotka meille ovat tärkeitä kehityksen ja tuottavuuden näkökulmasta. Olemme hyvin luottavaisia, että Tiera ERP palvelee tarpeitamme pitkään”, Niittymies iloitsee.