19.6.2023

Tuomi Logistiikka nykyaikaisti toiminnanohjausjärjestelmänsä Tieran avulla kahdeksassa kuukaudessa

Tuomi Logistiikan toiminnanohjausjärjestelmä nykyaikaistettiin Tiera ERP:n avulla. Nyt hankinta- ja logistiikkayhtiön taloushallinto, tietyt logistiikkatoiminnallisuudet ja niihin liittyvä raportointi toimivat SAP:n järjestelmällä. Koko kokonaisuus toteutettiin pilviratkaisuna ja -palveluna. Nykyaikaisilla työkaluilla Tuomi saa tehostettua prosessejaan ja kehittää toimintavarmuuttaan pitkälle tulevaisuuteen.

Projektissa Tuomelle otettiin käyttöön SAP-toiminnanohjausjärjestelmän uusin versio S/4HANA. Projekti oli suhteellisen laaja ja monitahoinen, sillä Tuomen järjestelmä on sidottu suureen määrään eri toimijoita. Projektin monet osapuolet tekivät käyttöönotosta mielenkiintoisen ja hyvää koordinointia vaativan tehtävän, josta kuitenkin suoriuduttiin kahdeksassa kuukaudessa. Tuotantokäyttö alkoi toukokuussa 2023

”Loimme tukevan perustan myös jatkokehittämiselle Tuomi Logistiikassa. Tämä oli hyvin mielenkiintoinen ja antoisa käyttöönottoprojekti. Olemme kumppanimme Fujitsun kanssa vahvoja tämän kaltaisissa monitahoisissa projekteissa, koska olemme jo valmiiksi tuttuja niin monen eri toimijan kanssa. Loimme samalla mallin, jolla voimme toteuttaa vastaavia pilviprojekteja muillekin. Se tehostaa käyttöönottoa ja toimivien kokonaisuuksien rakentamista entisestään”, Tieran Vesa Heinälä kommentoi.

Sujuvampia ja tehokkaampia prosesseja

Tiera ERP on kattava johtamisen työkalu, joka yksinkertaistaa ja nopeuttaa toiminnan ja talouden prosesseja sekä niiden ohjaamista. Sen avulla kuntatoimijat ja hyvinvointialueet saavat käyttöönsä uusimman ja parhaan toiminnanohjausjärjestelmän valmiiksi kilpailutettuna.

Tuomen toiminnan saumattomuus on myös huoltovarmuuden näkökulmasta olennaista, sillä se esimerkiksi toimittaa hoitotarvikkeet kahdelle laajalle hyvinvointialueelle. Tiera ERP käyttää uusinta teknologiaa, joten investoinnin käyttöikä on pitkä ja jatkuvien päivitysten ansiosta järjestelmä pysyy ajan tasalla mm. tietoturvan suhteen. Uusin SAP-järjestelmä on paremmin käytettävä kuin vanha ja mahdollistaa myös tulevan kehittämisen uudella tavalla.

”On hienoa olla kertomassa SAP S/4 käyttöönotosta Tieran kanssa onnistumisen tarinaa. Tuomi eriytyi omaan SAP-ympäristöön konserniyhteisöasemamme muuttuessa ja projektin määräävin tekijä oli aikataulu. Oma ympäristö rakennettiin tämän vuoksi hyvin pitkälle ”as is”-periaatteella ja modernimman toiminnanohjauksen ja kehityksen hyödyt ovat vielä lunastettava tulevaisuudessa. Vaikka takana on kiireinen ja vaativa ajanjakso, kokonaisuutta tarkastellen projekti onnistui hyvin ja pystyimme palvelemaan asiakkaitamme lähes keskeytyksettä käyttöönoton aikana. Tämä oli meillä projektin onnistumisen arvioinnin näkökulmasta tärkein mittari. Niin Tuomen rautaiset asiantuntijat kuin Tieran ja Fujitsun ammattilaiset ansaitsevat ison kiitoksen projektin läpiviennistä ja yhteisestä venymisestä välillä tiukallakin hetkellä”, summaa Tuomen tietohallintojohtaja Katri Niittymies.