Kemin kaupungin mobiililiittymät kilpailutettiin Tiera puhe+data -palvelun avulla. Kaupunki sai kattavan kilpailutuksen ansiosta tarpeitaan vastaavan kokonaisuuden ja edullisemmat hinnat kuin aiemmin. Hankinta kokonaisuudessaan ja yhteistyö Tieran kanssa sujui mutkattomasti ja Kemissä ollaan tyytyväisiä lopputulokseen.
Tiera Puhe + Data on palvelu, jossa Tieran asiakkaana oleva kunta tai hyvinvointialue voi hyödyntää, matkapuhelinverkon liittymä-, liikenne- ja mobiilidatapalveluita sekä näiden käyttöä täydentäviä muita teleoperaattoripalveluita. Kilpailutuksessa huomioidaan aina asiakas- ja aluekohtaiset tarpeet.
Kemin mobiililiittymien kilpailutus haluttiin tehdä hyvin, mutta pienessä organisaatiossa ei ole kaikkea sitä aikaa ja osaamista, minkä perinpohjainen kilpailuttaminen ja paras tulos vaatii. Tiera on kokenut hankinta- ja kilpailutusasiantuntija, joten Kemissä luotettiin siihen, että Tieran kokemuksella kilpailutuksesta saadaan hyvä lopputulos.
”Kuulin, että Pori oli kilpailuttanut liittymänsä Tieran kautta ja he olivat tyytyväisiä siihen. Sitä kautta lähdin itsekin selvittämään, että olisiko tämä myös Kemille paras ja helpoin tapa kilpailuttaa liittymät” kertoo Kemin tietohallintopäällikkö Jani Postila.
Lue tästä lisää siitä, millainen kokonaisuus Poriin kilpailutettiin
Onnistunut kilpailutus vaatii osaamista ja kokemusta
”Ilman Tieraa olisimme joutuneet tekemään ihan valtavan työn ja lähtemään täysin nollapisteestä. Säästimme valtavasti aikaa, kun kilpailutuksen hoiti taho, jolla on jo valmiiksi enemmän tietoa vastaavista kilpailutuksista. Hankintojen näkökulmasta koko kilpailutus hoitui erinomaisesti”, iloitsee Anja Väisänen, Kemin hankinta-asiantuntija.
Kemiin kilpailutettiin paketti, joka vastaa kunnan tarpeisiin. Siihen kuuluvat puhelinliittymät, mobiilidata-liittymiä sekä vaihderatkaisu. Integraatiot kilpailutettiin valmiiksi samassa yhteydessä, jos Kemissä myöhemmin halutaan toteuttaa monipuolisempi vaihdepalvelu.
”Lopputulos vastaa täysin tarpeisiimme ja saimme Tieran avulla myös sopimuksen hintatason alemmaksi kuin itse kilpailuttamalla”, Postila sanoo.
”Emme olisi osanneet kysyä samalla tavalla asioita tai muotoilla niitä sillä tavalla kuin Tieralla osataan. Tieralla on niin paljon kokemusta vastaavista kilpailutuksista, että voimme luottaa heidän osaavan huolehtia pienistä yksityiskohdista erittäin hyvin. Sopimuskokonaisuus on varmasti onnistunut ja sitä, mitä toivottiinkin.”, Väisänen kertoo.
Kemissä on laskelmoitu, että tiedonsiirtonopeudet nousevat ja hinnat laskevat, kun he saavat käyttöönsä uudet liittymät. Kemissä on vielä käytössä 3G-liittymiä, mutta 3G-verkko ajetaan pian alas. Uusien sopimuksien myötä he pääsevät vaihtamaan 4G-liittymiin.
Kemissä odotetaan tulevaisuutta luottavaisin mielin. He kokevat, että Tierasta saa aina tukea ja apua, kun sitä tarvitaan. Yhteistyö Tieran kanssa on mukavaa ja sujuu hyvin eikä palvelu lopu siihen, kun kilpailutus on tehty.
”Yhteydenpito Tieralaisten kanssa oli hyvin helppoa ja asiat hoituivat tehokkaasti”, Postila summaa.