Kankaanpäässä törmättiin monille tuttuun tilanteeseen. Teleoperaattoripalveluiden sopimus oli päättymässä ja piti keksiä, miten saada paras jatkosopimus. Kankaanpäässä mietittiin myös sitä, kuinka paljon resursseja eri vaihtoehdot vaativat ja lopulta päätettiin kilpailuttaa teleoperaattoripalvelut Tieran puhe+data -palvelun avulla.
”Tunnistettiin, että kilpailutus vaatii paljon dokumentaatiota, kertyneen liittymädatan analysoimista sekä tietoa operaattoripalveluiden tarjonnasta ja markkinoista. Olin yhteydessä Porin kaupungin tietohallintojohtajaan ja sain häneltä vinkin kysyä Tieralta”, kertoo Rauli Yrjänä, Kankaanpään tietohallintopäällikkö.
Kankaanpäähän kilpailutettiin muun muassa mobiili- ja dataliittymät, koneliittymät sekä välityspalvelut kaupungin tarpeiden mukaisesti.
”Kilpailutus alkoi niin, että kaupunginhallitus teki toukokuun puolivälissä päätöksen kilpailuttaa Tieran hankintajärjestelmän kautta ja heti seuraavalla viikolla meillä oli ensimmäinen palaveri ja materiaalin läpikäynti. Otimme tavoitteeksi saada tarjouspyyntö julkaistua vielä ennen heinäkuuta ja pääsimmekin aloittamaan kesälomat niin, että tämä työ oli jo tehtynä”, Yrjänä kertoo.
Kankaanpäässä määriteltiin palvelun sisältö kaupungin tarpeiden mukaiseksi. Yrjänä kertoo olevansa kilpailutukseen ja sen lopputulokseen tyytyväinen. Varsinkin Tieran asiantuntemus, systemaattinen toimintatapa ja dokumentaatio saavat kiitosta.
”Kokonaisuutena tämä meni varsin sujuvasti. Saimme Kankaanpään näköisen räätälöidyn tarjouspyynnön aikaiseksi nopealla aikataululla vaivattomasti ja ammattitaidolla. Erityisesti arvostan tässä projektissa asiakaslähtöisyyttä. Se oli huomioitu hyvin”, Yrjänä kommentoi.
Itse toteutettuna kilpailutus olisi ollut paljon työtä ja aikaa vaativa prosessi. Yrjänä pitää hyvänä vaihtokauppana sitä, että Kankaanpäässä saatiin hankittua osa kilpailuttamiseen tarvittava työ ja aika Tieralta.
”Tulevaisuus näyttää valoisalta”, Yrjänä summaa ja lähettää kiitokset Tieran asiantuntijoille.
Onko teidän kunnassa pian sama tilanne edessä? Tutustu Tieran Puhe+data -palveluun ja hoida operaattoripalvelut kerralla kuntoon. Puhe+data -palvelu joustaa organisaation tarpeen ja asiakkaiden koon mukaan. Palvelua kehitetään DPS-sopimuskaudella yhdessä toimittajien kanssa ja kilpailutuksissa on mukana kaikki kolme operaattoria.
Artikkelikuva: Martti Tikka / Kuvaseura Pikseli