tammikuu 2017

Lieto ja Pietarsaari modernisoivat tietohallinnon rutiinit

Tiera Palvelunhallinta -ratkaisun käyttö laajenee Tieran omistajien keskuudessa

Kunnallisen tietohallintopalvelun järjestäminen ei juuri poikkea yritysmaailman tarpeista, kun sisäistä palvelua tuotetaan palvelupyyntöjen ja häiriötilojen ristipaineessa jatkuvan tehostustarpeen alla. Modernit pilviratkaisut auttavat palvelujen ajantasaisessa tuotannossa. Lieto ja Pietarsaari valitsivat kunnille kehitetyn Tiera Palvelunhallinta -ratkaisun uudistaessaan tietohallinto-osastojensa toimintoja.

Kuntien Tiera Oy konseptoi kunnalliseen toimintaympäristöön suunnitellun tietohallinnon palvelumallin ja kilpailutti omistajiensa käyttöön ICT-palveluiden hallintajärjestelmän. Palvelun rakentamisen taustalla olivat omistajien keskuudessa tiedostettu tietohallinto-osastojen palvelu- ja häiriöpyyntöjen kuormittavuus sekä samanaikainen tarve modernisoida palveluita ja tehostaa resursseja.

Pietarsaaren kaupunki ja Liedon kunta valitsivat molemmat Tieran palvelunhallintamallin päivittäessään tietohallinto-osastojensa toimintamalleja. Aiempia järjestelmiä ei ollut tai ne eivät olleet tehokkaassa käytössä vanhentuneen tekniikan vuoksi.

– Kustannustehokas ratkaisu säästää tietohallinnon resursseja tietosisältöön ja sen ohjaamiseen eikä aika kulu tietoa ylläpitäviin tietojärjestelmiin. Käyttöönottoprojekti sujui suunnitelman mukaisesti ja hyödynnämme ratkaisua hyvin pienellä oman tietohallinnon panoksella, kertoo Pietarsaaren kaupungin tietohallintopäällikkö Jaakko Kaivosoja.

Sekä Pietarsaaressa että Liedossa otettiin käyttöön toimintaympäristöön saumattomasti integroitu itsepalveluportaali, jossa kuntien työntekijät kirjaavat palvelupyynnöt tai häiriöilmoitukset päätelaitteesta ja it-osaston palveluajasta riippumatta. Uusi toimintamalli auttaa tietohallintoa paitsi palvelemaan asian tärkeyden tai kiireellisyyden mukaan, myös kehittämään palvelutoimintaa ennakoivasti. It-omaisuuden hallinta on osa palveluratkaisua.

– Itsepalvelukanavan lanseeraus tietohallinnon loppukäyttäjille toimii vahvana käyntikorttina tietohallinnon palveluiden läpinäkyvyydelle ja tavoitettavuudelle. Tietohallinnon toimintaa tukevan ratkaisun käyttöönotto ei ole ollut ikinä näin helppoa, summaa Jaakko Lahti-Mononen, Liedon kunnan tietohallintopäällikkö.

Tiera Palvelunhallinta -ratkaisu tuotetaan palveluna, ilman erillisiä investointeja tai laitehankintoja. Teknisen järjestelmän toimittaja ja Tieran palvelutoiminnan kehityskumppani on Efecte Finland Oy. Toimintamallia kehitetään edelleen yhteistyössä kuntakäyttäjien sekä sovellustoimittajan kanssa.

Lisätietoja:

Pietarsaaren kaupunki
tietohallintopäällikkö Jaakko Kaivosoja
jaakko.kaivosoja@pietarsaari.fi tai gsm 044 785 1499

Liedon kunta
tietohallintopäällikkö Jaakko Lahti-Mononen
jaakko.lahti-mononen@lieto.fi tai gsm 050 352 9539

Kuntien Tiera
Tiera Käyttäjäpalvelut, liiketoimintapäällikkö Jyri Lehtonen
jyri.lehtonen@tiera.fi tai gsm 044 907 2464