Digikonsultointi
Digitalisoinnilla sisäistä tehokkuutta ja parempaa palvelukokemusta
Digikonsultointi on arvokas apu kunnan digitalisaation nykytilan tarkasteluun ja kehittämiseen tarkasteluun ja kehittämiseen eri näkökulmista ja tasoilla.
Digitalisaation tilaa ja kehittämistä tarkastellaan sekä palvelukokemuksen että kunnan toiminnan näkökulmasta viiden eri kerroksen kautta. Käymme läpi palvelut, prosessit, järjestelmät/sovellukset, tekniset mahdollistajat ja digiosaamisen.
Digikonsultointia voidaan tehdä joko koko kunnan laajuudella yli kaikkien toimialojen tai kohdentaen vain määrättyyn toimialaan.
Vaiheet ja asiantuntijatyön tuotokset
Digikonsultointi etenee vaiheittain nykytilan ymmärtämisestä mahdollisuuksien havaitsemiseen ja sen jälkeen digitiekartan rakentamiseen, minkä perusteella digitalisaatiota on helppo lähteä kehittämään palveluiden ja toiminnan tehostamisen näkökulmasta.
Palvelumuotoilullinen kokonaisarkkitehtuurinäkymä
Digikonsultointi pohjaa kaikissa vaiheissa palvelumuotoilulliseen kokonaisarkkitehtuurinäkymään, jonka avulla ensinnäkin ymmärretään missä tilassa asiakkaan mikäkin kuvan osa on ja sen jälkeen kehittämisen yhteydessä pystytään mallintamaan mitä kuvan osaa milloinkin ollaan kehittämässä ja miten se liittyy kaikkeen muuhun.
Digipaja
Digipaja on digikonsultoinnin ensimmäinen vaihe. Se voidaan pitää joko ulkoistusasiakkaille polku Tieraan ”polun” viimeisenä vaiheena, tai digikonsultointiasiakkaille digikonsultoinnin ensimmäisenä vaiheena.
Digipajassa tehdään nykytilan alustavaa kartoitusta, digivision/-tavoitteen määrittelyä kunta/kaupunkistrategiaan perustuen ja ennen kaikkea yli toimialojen menevää keskustelua ja ajatusten herättelyä digitalisaation mahdollisuuksista.
Digipaja synnyttää ennen kaikkea ymmärryksen niin nykytilasta kuin mahdollisuuksista.
Digipajan jälkeen on huomattavasti helpompi lähteä seuraavassa vaiheessa rakentamaan yhdessä tarkempaa kuvausta ja suunnitelmaa siitä, miten nykytilasta päästään määriteltyyn visioon, eli digitiekarttaa.
Output: Ymmärrys digitilasta ja digitalisaation tuomista mahdollisuuksista sekä alustava digivisio
Digitiekarttatyöskentely
Digitiekarttatyöskentelyllä rakennetaan tarkempi kuvaus ja suunnitelma siitä, miten nykytilasta päästään määriteltyyn visioon. Tämä dokumentoituu digitiekarttaan.
Digitiekartta kuvaa tarvittavat toimenpiteet, joilla tavoitteiden mukaiseen visioon pyritään.
Toimenpiteiden osalta on kuvattu niiden aikataulut, vaikuttavuudet ja riippuvuudet.
Digitiekarttatyön sisältö:
- Vision ja tavoitteiden määrittely
- Nykytilan ja kehitysideoiden tunnistaminen
- Kyselyt ja haastattelut
- Toimialakohtaiset työpajat
- Kehitysideoiden täsmennys ja jalostaminen
- Kehityskohteiden priorisointi
- Kunnan yhteisen digitiekartan muodostus
Output: Digivisio, Tavoitteet, Digitiekartta ja loppuraportti
Toimeenpano- ja seurantapalvelut
Digitiekartan valmistuminen ei ole digitalisaatiotyön päätös- vaan nimenomaan käynnistyspiste.
Digitiekartan toimeenpano palvelulla ja toteutuksen ja vaikutusten seuranta palvelulla tuetaan asiakkaan digitiekartalle kuvattujen toimenpiteiden toimeenpanoa ja seurataan toimenpiteiden vaikutusta digitilaan.
Seurantapalvelu on kevyempi nimenomaan toteutuksen ja vaikutusten seurantaan keskittyvä palvelu, jonka avulla asiakas saa kokonaiskuvan siitä, miten digitiekarttaan kuvatut toimenpiteet edistyvät ja mikä on niiden vaikutus kunnan digitilaan.
Seurantapalveluun sisältyy seurantapalaverit digijohtoryhmän kanssa sekä vakiomuotoinen digimittari kysely, jolla seurataan toimenpiteiden vaikutusta.
Toimeenpanopalvelu on CDOaaS palvelu, joka tukee asiakkaan digitiekartan toimeenpanoa. Toimeenpanopalvelu sisältää myös seurantapalvelut
Output: Digitiekarttaan kuvattujen toimenpiteiden suunniteltu toimeenpano ja edistymisen seuranta, sekä tehtyjen toimenpiteiden vaikutusten seuranta.
Digiprojektit
Digitiekarttatyöskentelyn kautta havaittujen ja digitiekarttaan kuvattujen toimenpiteiden toteuttaminen tehdään digiprojekteina, joiden toteuttajasta päättää asiakas.
Projekteissa voidaan hyödyntää Tieran asiantuntijoita tai esim DPS-koreissa olevia toimittajia.
Output: Digitiekartan mukaisesti toteutettuja projekteja. Kuntalaisen palvelukokemuksen kehittyminen ja kunnan toiminnan tehostuminen digiratkaisujen avulla.
Digiverkostotyöskentely
Digiverkostosta voimaa yhteisten haasteiden ratkaisemiseen ja osaamisen kehittämiseen.
Tieran Digiverkostossa kunnat voivat kehittää digiosaamistaan ja kyvykkyyksiä verkostoyhteistyöllä. Jokainen mukaan tuleva kunta saa päättää itse, millä tasolla lähtee mukaan yhteiseen tekemiseen. Verkoston jäsenenä saat oman kehittämisen tueksi runsaasti yhdessä kehitettyjä ja kuntien yhdessä käyttämiä malleja.
Output:
Vertaistuki | Keskinäinen sparrailu | Ajatusten yhteinen kirkastaminen | Yhteisten ratkaisujen löytäminen | Prosessien ja toimintamallien ketterä kehittäminen | Hiljaisen tiedon jakaminen | Oppiminen ja benchmarking (parhaat käytännöt)
Kiinnostuitko?
Asiakkaidemme tarinoita
Digitiekartta auttaa Inkoon kuntaa palvelemaan kuntalaisia paremmin ja rakentamaan palveluita kuntalaisen näkökulmasta
Inkoon kunnanvaltuusto päätti talousarvion tekemisen yhteydessä, että kunnassa tulee tehdä digitiekartta ja miettiä kunnan strategian…
Kemin ajanvarausjärjestelmät saatiin kerralla kuntoon Tieran asiantuntijan avulla
Kemiin on valmistumassa uusi monitoimihalli, johon tarvitaan varausjärjestelmä. Kaupungissa halutaan tehdä kokonaisuutta hyödyntäviä uudistuksia niin,…
Vaasa sai unelmien tiimin ICT-palveluiden ulkoistuksessa: Tieran ja kaupungin tiimit ovat hitsautuneet yhteiseen tekemiseen
Tieralle ulkoistettu ICT-palvelu on kasvanut muutamassa vuodessa luontevaksi ja vakaaksi kivijalaksi Vaasan kaupungin digitaaliselle kehitykselle. Sen päälle rakennetaan nyt moderneja palveluita rennossa ja innostuneessa ilmapiirissä. Miten hyvä tiimi rakennetaan?
Turku löysi Tieran asiantuntijapalvelun kautta tekijän haastavaan tarpeeseen
Turussa tarvittiin asiantuntevaa tietohallinnon konsulttia ja oikea osaaja tehtävään löytyi Tieran asiantuntijapalvelun kautta.
Digitiekarttatyö toi Sastamalan kunnan työntekijät kehittämään kunnan toimintaa yhdessä
Sastamalassa rakennettiin Tieran asiantuntijoiden avulla digitiekartta, joka ohjaa kunnan toiminnan digitalisoimista.