14.2.2022

Tieran automatisoitu asiakaspalvelija Assi otetaan käyttöön Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue ottaa käyttöönsä Tiera Assin auttamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden pariin hakeutuvia ihmisiä, vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin ja ohjaamaan ihmisiä oikeiden palveluiden pariin. Palvelu otetaan käyttöön rajatusti kevään aikana. Koko hyvinvointialueen käytössä palvelun on tarkoitus olla vuoden 2023 alussa.

Tiera Assi on SaaS-mallilla toteutettu tekoälypohjainen palvelu, joka vastaa käyttäjien kysymyksiin ja tiedusteluihin määritellyistä aihepiireistä automaattisesti. Assi tuntee jo valmiiksi kuntien toimintaympäristön, ja jatkuvasti oppivana ratkaisuna se kehittyy käytössä aina vain paremmaksi vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Tiera Assi hankittiin hyvinvointialueelle helpottamaan ammattilaisten työtä ja auttamaan asiakkaiden ohjaamista. Etelä-Pohjanmaalla arvostetaan erityisesti sitä, että asiakkaat saavat luotettavaa neuvontaa ja ohjeistusta vuorokauden ympäri ajasta ja paikasta riippumatta. Tiera Assin kautta asiakkaat voivat jättää viestejä ammattilaisille ja saavat näin asiansa vireille silloin kun heille sopii. Automatisoitu asiakasapalvelija tukee kansallista linjausta lisätä digitaalisten palveluiden käyttöä.

Uudistuksen myötä on tavoitteena, että vastaanottoajat jäävät niitä akuutimmin tarvitseville kun Tiera Assin kanssa voi hoitaa asiansa ennaltaehkäisevästi matalalla kynnyksellä. Asiakastyytyväisyyden odotetaan paranevan, kun Assi voi hoitaa yleiset asiat nopeasti ilman jonotusta ja avun kysyminen helpottuu. Mikäli Assi ei osaa vastata asiakkaan kysymyksiin tai asiakas niin haluaa, se voi siirtää chat-keskustelun käytäväksi ammattilaisen kanssa.

”Tiera Assin ansiosta saamme uuden palvelukanavan puhelujen rinnalle, mikä tekee avun saamisesta jouhevampaa. Automaation ansiosta palveluohjaus ja yleisneuvonta hoituu ilman ammattilaista, jolloin heidän työpanostaan voidaan kohdentaa vaativampiin työtehtäviin ja henkilökohtaiseen kanssakäymiseen asiakkaiden kanssa”, erityissuunnittelija Sirkka-Liisa Uusimäki Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin tietohallinnosta kommentoi.

Tiera Assi hyödyntää luonnollisen kielen ymmärtämisen teknologiaa, joka mahdollistaa keskustelevan tyylin käytön eikä hämmenny monimutkaisista kysymyksistä. Tulevaisuudessa se osaa palvella hyvinvointialueen asukkaita kolmella eri kielellä.

Tomi Cavenius

Ratkaisupäällikkö