Tampereen seutu toimi pioneerina setelimallin kehittämisessä, ja ensimmäiset sähköiset setelit tulivat siellä jakoon vuosi sitten. Tänä syksynä pilotti laajentui Ouluun. Suuren suosion saaneita sähköisiä seteleitä on myönnetty jo yli miljoonan euron edestä yhteensä noin 250 yritykselle. Uusi toimintamalli keventää yritystuen hakemista etenkin pienemmille yrityksille.
Tiera ja Digia uutisoivat aiemmin, että valtakunnallinen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä (PSOP) mahdollistaa yritystukien jakamisen sähköisesti, mikä helpottaa yritystukien jakamista ja poistaa tukiin liittynyttä byrokratiaa. Järjestelmä on kuntatoimijoiden omistama ja hallinnoima, ja sen on toteuttanut Digia.
Tampereella yritystukea jaettiin neljälle hakukerralle porrastettuna hiukan alle miljoona euroa maksimissaan 5000 euron arvoisina seteleinä. Pk-, mikro- ja startup-yrityksille kohdennetun tuen hakukriteeriksi määriteltiin, että tuen on tuotava yritykselle avaus uuteen ja sen on tuettava yrityksen kasvua, kansainvälistymistä tai digitalisaatiota.
– Tutkimus ja kehitys jäävät uusissa kasvuyrityksissä helposti muun operatiivisen toiminnan jalkoihin. Yksi tavoitteista oli madaltaa yritysten kynnystä innovaatio- ja kasvupalveluiden hyödyntämiseen ja pilotoida samalla uudenlaista julkisen tuen toimintamallia, jollaista ei Suomessa ole vielä koskaan toteutettu. Alustavat tulokset yrityksistä ovat lupaavia: sadasta ensimmäisestä setelistä on raportoitu syntyneeksi 13 uutta työpaikkaa. Toiset sata seteliä on vielä yrityksissä työn alla, Jukka Reunavuori Business Tampereesta kertoo.
Oulussa ensimmäinen haku avattiin lokakuussa. Käytettävissä oleva raha, ensimmäisellä kierroksella 140 000 euroa, oli jaettu kolmessa viikossa, ja toimenpiteet ovat yrityksissä parhaillaan käynnissä. Seuraava hakuvaihe avautuu ensi keväänä.
Sähköinen palvelu tuo aidon valinnanvapauden yritystukiin
Yritystuet ovat haettavissa valmiina palvelukokonaisuuksina, joita palveluita tuottavat yritykset voivat vapaasti tarjota digitaalisessa kanavassa. Tuensaajayritykset etsivät ja valitsevat portaalista parhaiten tarvettaan vastaavia palveluja. Tampereella ja Oulussa apua on etsitty patentoinnista digitalisaatioon, rahoituksen asiantuntijapalveluihin sekä tuotekehitykseen ja markkina- tai käyttäjäkartoituksiin.
– Yksi kevyen setelin parhaita puolia on aito valinnanvapaus. Aiemmin, kun palveluntuottajat on valittu valmiiksi, tukea hakeneille yrityksille ei välttämättä ole ollut tarjolla juuri omaa tarvetta vastaavaa palveluntuottajaa. Nyt yritykset itse valitsevat, mitä tarvitsevat ja keneltä. Myös palveluntuottajat ovat kokeneet tämän hyväksi tavaksi tuoda esille omia palveluitaan, Janne Kärkkäinen BusinessOulusta kertoo.
Asiakasyritysten palautteessa korostuvat nopeus, helppous ja tyytyväisyys byrokratian vähäisyyteen.
– Parhaimmillaan, kun asiakas on jättänyt setelihakemuksen, se on muutaman tunnin sisällä käsitelty ja yritykset pääsevät hommiin, Kärkkäinen kiteyttää.
– PSOP-järjestelmä ja uusi, sähköinen toimintamalli helpottavat tuen hakemista etenkin pienemmille yrityksille. Kuntatoimija tukee myös tukipalveluita tuottavia yrityksiä tarjotessaan uuden, helpon kanavan palveluiden tarjoamiseen ja yritysten kohtaamiseen, liiketoimintapäällikkö Sari Koljonen Tierasta ja toimialajohtaja Sami Rantanen Digialta sanovat.
Lisätietoja:
Jukka Reunavuori
Projektipäällikkö, Innovaatioseteli, Business Tampere
P. 040 637 8702
Janne Kärkkäinen
Yrityskehitysasiantuntija, BusinessOulu
P. 040 596 6838
Sari Koljonen
Liiketoimintapäällikkö, Kuntien Tiera Oy
sari.koljonen(at)tiera.fi / 040 556 8201
Sami Rantanen
Toimialajohtaja, julkishallinto, Digia Oyj
sami.rantanen(at)digia.com / 040 772 2920
Katso videolla asiakasyritysten ja palveluntuottajien kokemuksia Tampereella >>
Lue lisää sähköisen yrityssetelin hyödyntämisestä ja tuloksista Tampereella >>