6.11.2018

Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän tekninen toimittaja kilpailutetaan vuoden 2019 aikana

Kuntatoimijoiden yhteistyössä kehittämä ja käyttöönottama palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä PSOP on kasvanut viidessä vuodessa valtakunnalliseksi toimintamalliksi ja järjestelmäksi. Palvelu on 21 kuntatoimijan käytössä. Väestöpeitto on 3 miljoonaa asukasta ja määrä kasvaa koko ajan uusien käyttöönottoprojektien myötä. PSOP:ssa on mukana jo yli 2 000 palveluntuottajaa ja sen kautta maksetaan tilityksiä palveluntuottajille vuosittain 320 miljoonaa €.

Järjestelmä kilpailutettiin vuonna 2013 ja silloin kumppaniksi valittiin Digia Oy. Sopimus solmittiin syyskuussa 2013 ja se on voimassa enintään kahdeksan vuotta, josta määräaikaisena se on voimassa viisivuotta. Viiden vuoden määräaika tuli täyteen syyskussa 2018.

– Nyt olemme palvelun kanssa vaiheessa, missä meidän tulee katsoa kokonaisuutta uusin silmin ja arvioida sen kasvupotentiaalia suhteessa tulevaisuuteen, kertoo Tieran liiketoimintapäällikkö Sari Koljonen.

PSOP:n käyttö on laajentunut nopeasti. Edelläkävijäkaupungit ja käytön laajenemisen myötä mukaan tulleet uudet kuntatoimijat ovat kehittäneet palvelua aktiivisesti ja toimintamalli on kasvanut myös kokonaan uusille palvelualueille.

– Olemme tulleet kaupunkien kanssa päätökseen, että kilpailutamme PSOP:n teknisen alustan ja ylläpidon vuoden 2019 aikana. Kilpailutuksella haluamme varmistaa palvelun jatkuvuuden, laadun ja sen, että palvelu vastaa mm. tulevan rakennemuutoksen tarpeisiin ja se kehittyy.

Palvelun kuntakäyttäjistä koostuva ohjaus- ja kehitysryhmä valmistelee Tieran johdolla kilpailutusta, joka on määrä julkaista kevään 2019 aikana. Palvelusopimus nykyisen toimittajan kanssa päättyy viimeistään marraskuussa 2020.

– PSOP on ja pysyy siis edelleen, ainoastaan palvelun taustalla toimiva tekninen toimittaja kilpailutetaan, jotta voimme varmistaa jatkossakin tuotantovarmuuden ja palvelun kehityksen. Muutos ei tule vaikuttamaan palvelun käyttöön tai käyttäjiin millään tavalla ja projektin etenemisestä tiedotetaan säännöllisesti ja tarpeen mukaan, Koljonen sanoo.

– Kaikilla PSOP-käyttäjillä on järjestelmä laajasti käytössä ja kilpailutuksen lähtökohta on ehdottomasti palvelun jatkuvuus ilman häiriöitä, lisää ohjausryhmän puheenjohtaja Tarja Helenius Turun kaupungilta.