18.11.2014

Kainuun Sotessa työskentelee pian 300 mobiili kotihoidon työntekijää

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä (Kainuun sote) on edelläkävijä sote-palvelujen kehittämisessä. Nyt käyttöön otetaan Tieran Mobiili kotihoito -toiminnaohjauspalvelu, jonka ansiosta kotihoidon työntekijät voivat käyttää enemmän aikaa kotihoidon asiakkaiden luona.

Tiera Mobiili kotihoito otettiin käyttöön kevään 2014 aikana Kajaanissa ja Suomussalmella. Hyrynsalmi, Paltamo, Ristijärvi, Sotkamo ja Kuhmo käyttöönottavat palvelun vielä vuoden vaihteeseen mennessä. Palvelu on jo 160 kotihoidon ammattilaisen käytössä ja vuoden loppuun mennessä määrä kaksinkertaistuu.

– Palvelu otetaan käyttöön, koska se tukee kotihoidon toimintaa, säästää toiminnan raportointiin käytettävää aikaa ja antaa vastaavasti lisää aikaa asiakkaiden luona tehtävään työhön, sanoo Kainuun soten projektipäällikkö Marja-Leena Lukkari.

Käytännössä uusi palvelu tarkoittaa sitä, että kotihoitajat saavat käyttöönsä helposti mukana kulkevan päätelaitteen, josta asiakkaisiin ja työtehtäviin liittyvät tiedot löytyvät. Palvelu on integroitu käytössä oleviin potilastietojärjestelmiin.

– Aikaisemmin toimistolla jaettiin asiakaskäynnit ja tehtiin niiden raportoinnit. Nyt kotihoidon työntekijällä on päätelaitteella olennainen asiakkaisiin ja työtehtäviin liittyvä tieto. Kirjaukset ja tilastoinnit voidaan tehdä suoraan reaaliajassa päätelaitteella, mikä vähentää matkoihin käytettävää sekä toimistolla tapahtuvaan kirjaukseen menevää aikaa. Tämä aika vapautuu asiakastyöhön, Lukkari lisää.

Yhteinen toimintamalli karsii turhat päällekkäisyydet

Kainuun Soten toiminta-alue on laaja. Kun resursseja ja työnkulkua voidaan ohjata ajantasaisesti yhteisen työvälineen avulla, myös liikkuminen toimialue- ja  mahdollisesti kuntarajojen yli helpottuu merkittävästi.

Mobiili kotihoito on jo lähes 50 kunnan käytössä, ja kunnat ovat myös yhteistyössä vastanneet sen kehittämisestä. Tiera vastaa palvelun valtakunnallisesta levittämisestä.

– Yhteinen malli lisää kustannustehokkuutta ja helpottaa mahdollisia rakenneuudistuksia. Valtakunnallisten palveluidemme tavoitteena on karsia turhia päällekkäisyyksiä kuntakentällä.  Yhteisellä toiminnanohjauspalvelulla voidaan yhdenmukaistaa sekä Kainuun soten alueen että koko kuntakentän toimintatavat. Näin kerran kehitettyä palvelua ei tarvitse kehittää jokaisessa kuntayhtymässä tai kunnassa erikseen, kertoo Tieran asiakkuuspäällikkö Miika Mielityinen.

Lue myös Yle Uutisten sivuilla julkaistu juttu >>

Jaana Mäklin