27.1.2021

Pohjois-Pohjanmaan liiton ICT-palvelut siirtyvät Tieralle

Pohjois-Pohjanmaan liitto on tehnyt päätöksen hankkia ICT-palvelunsa Tieralta. Päätös tukee liiton strategista tavoitetta ja sen myötä halutaan varmistaa niin toimiva IT-infrastruktuuri, pilvipalvelujen hallinta kuin tietoturva nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.

– Olemme selvittäneet reilun vuoden ICT-palvelujen uudelleenjärjestämisen mahdollisuuksia ja hyötyjä organisaatiollemme. Uudistumistarve korostui entisestään koronakevään 2020 myötä. Haluamme varmistaa ICT-ympäristömme käytettävyyden, laadun sekä tietoturvan, ja haluamme että tietohallintomme voi nykyistä paremmin keskittyä ydintoimintamme kehittämiseen, sanoo Pohjois-Pohjanmaan liiton hallintojohtaja Riitta Pitkänen.

Pohjois-Pohjanmaan liitto tuottaa tällä hetkellä palvelinympäristöä ja työasemapalveluita itse. Jatkossa Tiera vastaa liiton ICT-palveluista. Yhteistyö alkaa Tieran palveluiden ydintoimintojen käynnistämisellä.

Inhouse-yhtiö mahdollistaa valmiiden kansallisten toimintamallien ja ratkaisuiden käyttöönoton

– Päätös hankkia ICT-palvelut Tieralta liiton inhouse-asemaa hyödyntäen, syntyi kattavan selvityksen pohjalta. Tieralla on valmiit kansalliset toimintamallit ja valmiiksi omistaja-asiakkaille käyttöönotettavat palvelut. Strategisena tavoitteenamme on tehokkaiden työkalujen ja paikkariippumattoman työn valmiuksien arkipäiväistäminen. Kumppanuus Tieran kanssa tukee ja mahdollistaa tämän, Pitkänen sanoo.

Pohjois-Pohjanmaan liitto on Tieran omistaja-asiakkaista toinen maakuntaliitto, joka siirtää ICT-palveluiden tuottamisen Tieralle. Yhä useammat Tieran omistajat ovat tehneet ICT-ulkoistuspäätöksen Tieralle, ja Tierasta onkin kasvanut omistajien luottamuksen kautta kuntakentän johtava ICT-ulkoistuskumppani.

– Olemme erittäin iloisia Pohjois-Pohjanmaan päätöksestä ja alkavasta yhteistyöstämme. Liitto on tehnyt pitkän ja huolellisen selvityksen ICT-palveluiden tuottajista, ja valinneet heille sopivammaksi kumppaniksi Tieran. On hienoa aloittaa kumppanuus liiton kanssa ja syventää Tieran toimintaa entisestään Oulun seudulla, sanoo Tieran liiketoimintajohtaja Jyri Lehtonen.

Riitta Pitkänen
Hallintojohtaja, Pohjois-Pohjanmaan liitto