helmikuu 2023

Digiratkaisut panostaa ydinpalveluiden alustoihin

Suuret yhteiskuntamme rakenteelliset muutokset ovat odotuttaneet. Nyt ilmassa on tekemisen meininkiä.

Kunnat ja kaupungit virittyvät uuteen kansalaislähtöiseen asentoon, kun hyvinvointialueet ovat startanneet. Kunnat saavat toivottuja työkaluja elinvoiman lisäämiseen ja työllisyyden edistämiseen, kun TE-palvelut siirtyvät kunnille vuoden 2025 alussa. Rakennetun ympäristön kehittäminen on valtakunnallisella agendalla.

Taas on hetki, jolloin tarvitaan visiota, johtajuutta ja päätöksenteon rohkeutta.

Uudistamme yhdessä tulevaisuuden kuntia ja hyvinvointialueita

Digitaalisuus on mahtava väline suunnitella toimintaa uusiksi. Tarvitaan alustaratkaisut, jotka taipuvat muutoksiin. Lisäkerroksia ei kannata rakentaa vanhan päälle, vaan uudistua. Tämä askel on edessä monella ikääntyneellä sovelluspalvelulla.

Kilpailutamme etukäteen omistajillemme tarjottavat ratkaisut

Tieralla on verkostossaan yli 30 kilpailutettua ratkaisua kaupallisilta yrityksiltä, sekä yli sadan kumppanin verkosto eri kokoisten yritysten asiantuntijoita. Olemme uudistaneet viime vuosina koko portfoliomme, jota ylpeänä esittelemme omistajillemme.

Avainasemassa ovat edelläkävijäasiakkaamme ohjaamassa hankintojen sisältöä. Asiakas-ohjausryhmät antavat laajempaa omistajaohjausta kehitys- ja kilpailutustarpeista.

Katse oikeisiin asioihin eli minne?

Me suuntaamme katseemme kolmeen asiaan:

Asiakkaat. Kansalaiset ja yritykset vaativat modernia asiointia 24/7, ja he asioivat, kun se heille sopii. Julkishallinnon paperilomakekielto antaisi vauhtia digikehitykselle.

Alustat. Asiakkaat keskittyvät ydintehtäviin eli opetuksen ja kasvatuksen sekä maankäytön, kaavoituksen ja rakennetun ympäristön kehittämiseen. Tarvitaan uudenlaisia palvelualustoja, jotka tukevat ja yhdistävät ydintehtäviä sekä päätöksentekoa.  

Turvallisuus. Mitä jos kyberhyökkäys osuus minun kuntaani? Mitä kiinnostavaa meillä olisi varastettavaksi? Kun kyberriski osuu kohdalle, on myöhäistä miettiä toimintaohjeita, varautumista tai organisoitumista median suuntaan. Toimintamallin on oltava valmiina siinä vaiheessa.

Miksi Tiera kiinnostaa kumppanina?

Saamme asiakkailtamme kiitosta toimialaosaamisesta. Meitä pidetään helposti lähestyttävinä ja pidämme sen minkä lupaamme. Tutkimuksemme mukaan asiakkaamme suosittelevat yhä useammin Tieraa ja palveluitamme kollegoilleen.

Olemme selkeyttäneet tarjontamme ja määrittäneet vahvuusalueemme. Tiedämme, missä haluamme olla mukana ja missä emme. Tämä helpottaa ja nopeuttaa, kun on tarve käynnistää asiakkaiden muutoshankkeita. Tieralla on yhteiset tavoitteet omistaja-asiakkaidensa kanssa.

Pauli Päivärinta
Kirjoittaja on Tieran Digiratkaisujen johtaja sekä Tieran johtoryhmän jäsen.