Tiera tietohallintopäällikköpalvelu laittoi Leppävirran ICT-kehityksen vikkelästi vauhtiin

Leppävirran kunta valitsi Tiera tietohallintopäällikköpalvelun kunnan tietohallinnon muutos- ja kehitysprojektien tueksi. Palvelun joustavuus ja asiantuntijoiden korkeatasoinen osaaminen ja asioille omistautuneisuus tekivät vaikutuksen.

Leppävirralla oli jo pitkään pohdittu, miten saada kunnan ajastaan jälkeen jääneet ICT-ratkaisut nykyaikaan ja tietohallinnon kehittämiselle selkeä suunta. Tavoitteena runsaan 9200 asukkaan kunnalla oli paitsi nykyaikaistaa kunnan ICT-järjestelmiä myös saada strategista näkemystä kunnan tieto- ja viestintätekniseen tulevaisuuteen.

“Leppävirralla oli kokoiselleen kunnalle tyypillisesti vain kaksi ICT-asioita tekevää päätoimista työntekijää, joiden työaika meni arjen pyörittämiseen. Pitkäjänteiseen järjestelmien, käytäntöjen ja osaamisen kehittämiseen ei ollut kerta kaikkiaan aikaa”, kertoo kunnanjohtaja Matti Raatikainen.

Vaihtoehtoja punnittuaan Raatikainen ja kunnansihteeri Anssi Nykänen päätyivät 2020 ehdottamaan ICT-palvelujen ulkoistamista Tieralle. “Tieralla on hyvä kuntatoimijoiden osaaminen ja vakuuttava näyttö laajan asiakkuuskannan kautta”, Raatikainen sanoo.

Kunnan ICT-työntekijät siirtyivät ulkoistuksessa tieralaisiksi, mutta jatkoivat vanhoissa hommissaan. Lomitusjärjestelyistä ja koulutuksiin osallistumisista tuli samalla heille aiempaa joustavampaa.

 

Tiera tietohallintopäällikköpalvelu tueksi muutos- ja kehitysprojekteihin

“Seuraava askel oli tietohallintojärjestelmiemme strategisempi kehitys ja siihen tarvittiin kokenut vetäjä. Meillä oli tekeillä muun muassa taloushallinnon järjestelmien uudistus ja tietoturvaan liittyviä asioita oli kehitettävä. Oma ICT-alan osaaminen ei riitä muutosvaiheessa tehtävien ratkaisujen asiantuntevaan valintaan ja toteuttamisen johtamiseen. Niinpä Tiera tietohallintopäällikköpalvelu tuntui luontevalta jatkolta yhteistyölle Tieran kanssa”, kertoo Anssi Nykänen.

Leppävirralla oli edessä iso hyppy modernimpiin järjestelmiin ja tarvetta myös muuttaa toimintamalleja samaan aikaan.

“Saimme Tieralta erinomaisen asiantuntijan avuksi muutoshankkeisiin. Hänellä on kymmenien vuosien kokemus työskentelystä samankokoisten kuntatoimijoiden kanssa. Lisäksi hän toimii alueellamme Pohjois-Savossa eli fyysisten tapaamisten järjestäminenkin oli helpompaa”, Nykänen kertoo.

“Tieran asiantuntija otti nopeasti haltuun kokonaisuuden ja lähti määrätietoisesti kehittämään muun muassa tietoturvaamme. Samalla luotiin pitempiaikainen kehittämisohjelma, ja hän alkoi osallistua johtoryhmän kuukausitapaamisiin”, Raatikainen lisää.

 

Tiera tietohallintopäällikköpalvelu skaalautuu kunnan tarpeisiin

Leppävirralla tiedettiin, ettei töitä olisi tarjota kokopäiväiselle tietohallintopäällikölle, joten kunnan tarpeisiin mukautuva palvelu on ollut mitä parhain ratkaisu. “Tieran asiantuntija on ollut meidän käytössä 2–3 päivää viikossa. Osa töistä hoidetaan etänä, osa lähityönä”, Nykänen kertoo.

“Tiera tietohallintopäällikköpalvelu sopii erityisen hyvin muutostilanteisiin, joihin tarvitaan laajempaa osaamista. Jos olisimme palkanneet tähän määräaikaisen henkilön, hakuprosessiin ja perehdyttämiseen olisi helposti mennyt kuukausia. Nyt saimme nopeasti henkilön, joka tunsi meidän järjestelmämme ja rakenteemme sekä niiden vahvuudet ja heikkoudet. Liikkeellelähtö oli nopea”, Raatikainen sanoo.

“Tieran asiantuntija on hoitanut työtään meidän tavoitteemme, tarpeemme ja resurssimme mielessään. Hän on optimoinut toimintaamme aina Leppävirta-hattu päässään vaikka onkin tieralainen”, Raatikainen kiittelee.

 

Vaivattomuus ja asiantuntemus Tiera tietohallintopäällikköpalvelun etuina

“Vaikka kunnat ei ole identtisiä, niissä on paljon samaa. Kun annoimme tarpeelliset dokumentit ja tarkastuskertomukset, kuntakentän haasteet tunteva Tieran asiantuntija oli heti kärryillä, missä mennään ja mitä pitää tehdä. Kolmen tapaamisen pohjalta syntyi jo suunnitelma”, Nykänen kertoo.

Leppävirta on saanut monta mieliä hiertänyttä ICT-ongelmaa hoidettua nopeassa tahdissa. Kun järjestelmiä on uudistettu ja tietoturvakäytäntöjä tarkistettu, samalla on muutettu myös toimintatapoja ja kasvatettu Leppävirran työntekijöiden osaamista.

“Tieran asiantuntija piti esimerkiksi 20–25 pääkäyttäjällemme koulutukset ja laati tietoturva-asiakirjat, joihin on määritelty kaikkien vastuut. Tieran asiantuntija on pitänyt esimiesten tapaamisissa hyvin esillä myös sen, että toimintatapojen muutoksia on johdettava suunnitelmallisesti”, Raatikainen sanoo.

Leppävirralle on rakennettu nyt kehityspolkua, jota kulkea.

 

Tutustu lisää Tieran palveluihin >>