Tiera auttoi Poria kilpailuttamaan perinteisten operaattoripalveluiden lisäksi laajan digitaalisen asiakaspalvelun kokonaisuuden. Porin kaupungilla oli haaste: miten kilpailuttaa operaattoripalvelut siten, että kyse ei ole vain puhe- ja datapalveluista vaan laajemmasta digitaalisen asiakaspalvelun mahdollistavasta kokonaisuudesta, joka vastaa kaupungin asiakaspalvelun tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa.
Omistaja-asiakkaana Pori otti yhteyttä Tieraan vaativan kilpailutuksen haasteen ratkaisemiseksi. Tiera Puhe+Data -palvelu mahdollistaa laajankin operaattoripalveluihin pohjautuvan asiakaspalveluratkaisun kilpailutuksen.
“Tieran avulla saimme sen, mitä lähdimme hakemaan: hyvän, meidän näköisen kilpailutuksen, joka on paljon enemmän kuin vain sim-korttien kilpailutus”, sanoo Porin kaupungin ICT-päällikkö Ilkka Manninen.
Laaja asiakaspalvelualusta Porin tulevaisuuden tarpeisiin
Porin tuleva asiakaspalvelualusta sisältää puhe- ja datapalveluiden lisäksi älykkään asiakaspalvelukeskuksen, johon kuuluu muun muassa tekoälyn avulla tehtävää automaatiota, chatbotteja, älykäs tietämyskanta, ajanvarausjärjestelmä, tiketöinti ja tehtävien koordinointi sekä henkilöstöresurssien optimointi ja työvuorosuunnittelu.
“Kilpailutukseen kuuluvana projektin kolmantena osana vuosina 2023–2024 otamme käyttöön älykkään asiakkuudenhallinnan ja asiakkuusrekisterin sekä niihin liittyvät integraatiot”, Manninen kertoo.
Kilpailutuksen vaativuudesta kertoo sekin, että Manninen kävi tiimeineen ja Tieran asiantuntijoiden tuella noin 3000 kohtaa läpi laatiessaan kilpailutukseen liittyvää vaatimusmäärittelyä.
“Laajaa vaatimusmäärittelyä oli tekemässä noin kymmenen henkilön tiimi, joista kaksi oli Tieran kokeneita asiantuntijoita. Tieran asiantuntemus auttoi todella paljon. Heillä oli runsaasti kokemusta vastaavista isoista kilpailutuksista. Tiera toi projektiin hyvin mietityn pohjamateriaalin, joka auttoi ja nopeutti projektia”, Manninen kertoo.
“Yhteistyö Tieran kanssa oli mutkatonta”
Porin ja Tieran välinen yhteistyö toimi Mannisen mukaan oikein hyvin.
“Tiera haastoi meitä riittävästi ja toisaalta me haastoimme tieralaisia. Vuoropuhelu ja yhteistyö oli aktiivista ja kaikki työskentelivät saman tavoitteen eteen. Se, mitä sovittiin, tehtiin aikataulussa. Yhteistyö Tieran kanssa oli mutkatonta”, Manninen kiittää.
Yhteistyötä auttoi Tieran julkisen sektorin ymmärrys ja kokemus. “Täytyy myös kehua sitä, että Tieralla oli riittävä tuntemus kuntasektorin toiminnasta ja siitä, miten meidän maailma toimii. Se helpotti yhteistyötä kun Tieran asiantuntijat tiesivät heti, mistä asioista keskustellaan”, Manninen sanoo.
Hyvin onnistunut kilpailutus päättyi kokonaistaloudellisesti parhaan ratkaisun ja operaattorin valintaan. “Kilpailutuksen voittaneen Elisan kanssa sovittiin aloituspalaverit ennen joulua ja toden teolla toteutus lähtee käyntiin vuoden 2023 alussa.”
Porin kaupungin lisäksi kilpailutukseen osallistui kahdeksan muuta hankintayksikköä. “Jokainen kunta ja yhtiö tekee Elisan kanssa oman sopimuksen ja ottaa käyttöön kilpailutetusta kokonaisuudesta tarvitsemansa osat”, Manninen kertoo.
“Olen todella tyytyväinen Tieran osaamiseen tässä kilpailutuksessa”, Manninen kiittää.
Kiinnostuitko? Tutustu Tiera puhe+Data -palveluun tarkemmin ja ota yhteyttä.