PSOPin pääkäyttäjäpalvelu käyttöönottoprojektin tukena

Peruspalvelukuntayhtymä Kallio, Peruspalvelukuntayhtymä Selänne sekä Sosiaali- ja terveyspiiri Helmi ottivat syksyllä 2019 Tieran Palveluseteli- ja ostopalvelu-käyttöönottoprojektiensa oheen myös Tieran uuden PSOP-pääkäyttäjäpalvelun.

Pääkäyttäjäpalvelun tarkoitus on tukea käyttöönottoa, käyttöönoton jälkeistä aikaa ja auttaa kuntatoimijoita ja heidän palveluntuottajiaan PSOPin ongelmatilanteissa. Pääkäyttäjäpalvelun pääkäyttäjä lisäksi kouluttaa palvelun tilanneita kuntatoimijoita ja heidän palveluntuottajiaan.

Kallion, Selänteen ja Helmen käyttöönottoprojekteissa projektipäällikkönä toimi Tieran projektipäällikön lisäksi Peruspalvelukuntayhtymä Kalliosta Marjut Parhiala. Parhiala toimii myös Kallion yhteiskoordinaattorina. Hän kertoo, että pääkäyttäjäpalvelu on auttanut heidän käyttöönottoaan niin projektin aikana, kuin sen jälkeenkin.

”Kun palveluntuottajalla on ollut jokin pulma,  ja olen ajanut sinne vaikka 40 km matkan auttaakseni, niin tällöin olen voinut soittaa pääkäyttäjälle,  jonka avulla on päästy pulmasta eteenpäin. Se on ollut arvokasta, koska vaikka pääviestintäkanava onkin ollut PSOP, niin lisäksi olen saanut pääkäyttäjän puhelimella kiinni ihan akuutistikin”, kertoo Marjut Parhiala

 

Koulutus ja harjoitusympäristö mahdollistaa tehokkaan oppimisen

PSOP-pääkäyttäjäpalvelu tarjoaa käyttöönottokoulutusten lisäksi palvelunjärjestäjän tarpeisiin räätälöityjä koulutuksia, joihin pääkäyttäjä valmistelee harjoitukset ja koulutusmateriaalit. Pääkäyttäjäpalvelun tilaaja voi myös pyytää pääkäyttäjää pitämään koulutuksia esimerkiksi palveluntuottajille.

Tieran pääkäyttäjän Kalliolle, Selänteelle ja Helmelle luomat koulutusmateriaalit ovat olleet vapaasti käytettävissä koulutuksen saaneille henkilöille. Materiaalia on ollut helppo muokata ja niiden pohjalta on ollut hyvä kouluttaa palveluntuottajia pääkäyttäjän pitämien koulutusten lisäksi.

Itse koulutusmateriaalin tueksi luodut harjoitukset ovat olleet Marjut Parhialan mukaan hyvä menettely, koska niiden ja harjoitusympäristön avulla pystytään helposti palaamaan opeteltaviin asioihin. Parhiala kertoo olleensa tyytyväinen pääkäyttäjäpalveluiden aktiivisuuteen. Jos ohjeissa tai koulutuksissa on ollut puutteita, on pääkäyttäjä aktiivisesti kehittänyt ohjeita verrattain nopeasti.

Parhiala suosittelee Tieran pääkäyttäjäpalveluita muillekin PSOP-käyttöönottajille. Hän kokee, että palvelu on ajankäytöllisesti kannattavaa, koska tiedon etsiminen itse voi olla hidasta, mutta pääkäyttäjäpalveluiden avulla se on nopeaa ja perusteellista. Lisäksi palvelusta saa turvaa, kun järjestelmässä liikkuu suuria rahasummia. Parhiala katsoo, että pääkäyttäjäpalvelut antavat tukea isoon vastuunkantoon.

 

Siirry PSOP Parasta palvelua -tuotesivulle >>

 

Kallio, Selänne ja Helmi

  • Peruspalvelukuntayhtymä Kallio vastaa Alavieskan, Nivalan, Sievin ja Ylivieskan hyvinvointi- ja terveyspalveluista vuodesta 2008.
  • Peruspalvelukuntayhtymä Selänne on kuntayhtymä perustajinaan Haapajärven ja Pyhäjärven kaupungit sekä Kärsämäen ja Reisjärven kunnat. Selänne on aloittanut toimintansa vuonna 2010.
  • Sosiaali- ja terveyspiiri Helmi vastaa sosiaali- ja terveydenhuollonpalveluista Haapaveden kaupungille ja Pyhännän kunnalle.