Tiera vastaa Vaasan kaupungin ICT-palveluiden ylläpidosta ja tarvittavasta ICT-tuesta. Kaupunki on ollut erittäin tyytyväinen siihen, kuinka kaikki on toiminut mutkattomasti – niin mutkattomasti, että ICT-palveluiden toimivuuteen ei ole arjessa tarvinnut kiinnittää huomiota käytännössä ollenkaan. Arki rullaa ja palvelut pelaavat taustalla automaattisesti.
Vaasan kaupunki elää tällä hetkellä hyvin mielenkiintoista vaihetta. Elinkeinoelämä ja teollisuus investoivat kaupungin alueella huomattavan paljon.
– Meillä on paljon tekemistä ja siinä mielessä myös paljon positiivisia haasteita. Se pitää aina muistaa, että silloin kun yritykset investoivat, niin se edellyttää myös julkiselta puolelta investointeja, muistuttaa Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.
Hyvät palveluprosessit ja leveät hartiat
Vaasan kaupunki siirsi ICT-palveluidensa tuottamisen Tieralle vuoden 2021 alussa. Yhteistä historiaa on kuitenkin takana jo paljon pidemmältä ajalta, sillä Vaasa on ollut monta vuotta yksi Tieran omistajakunnista. ICT-palveluiden siirto inhouse-yhtiölle oli huomattavasti helpompi ja parempi vaihtoehto kuin täydellinen ulkoistus jollekin kolmannelle toimijalle. Isolla organisaatiolla on pientä toimijaa leveämmät hartiat niin yleisen haavoittuvuuden kuin esimerkiksi tietoturvan osalta.
– Olemme seuranneet Tieran kasvutarinaa ja kehittymistä. He ovat nyt käyneet oman kasvutarinansa läpi ja muodostaneet hyvät palveluprosessit. Tiera oli siis täysin kykeneväinen ottamaan hoitaakseen nämä meidän ICT-palvelumme, Häyry kertoo.
Resurssit kehitystyöhön
Käytännössä Tiera vastaa ICT-palveluiden arkipäiväisestä ylläpidosta ja tarvittavista tukipalveluista. Häyry on hyvillään siitä, kuinka avoin Vaasan kaupungin ja Tieran välinen suhde on.
– Avoimuus on ollut todella hyvä asia, mutta nyt kun oikein mietin, niin ehkä parasta tässä on kuitenkin se, että me emme ole huomanneet mitään – arki siis sujuu ja palvelut pelaavat. Jos jokin ei mene niin kuin Strömsössä – joka muuten sijaitsee täällä Vaasassa – niin se hyvin äkkiä kantautuu kaupunginjohtajan korviin. Nyt ei kuitenkaan ole kuulunut mitään, Häyry hymyilee.
– Meidän ei itse tarvitse laittaa aikaa ja resursseja siihen, että ylläpidämme tukipalvelua, jota joku toinen hoitaa paremmin kuin mitä me itse osaisimme. Se taas vapauttaa meiltä aikaa ja resursseja kehittämistyöhön, kuten esimerkiksi digitalisaation kehittämiseen ja strategian läpivientiin, Häyry kiteyttää.
Katso Vaasan asiakastarina ja kaupunginjohtaja Tomas Häyryn haastattelu videolta >>