Hyväntekeväisyyshankkeen ansiosta vakavasti sairaiden lasten läheisten sekä Ronald McDonald Lastentalosäätiön työntekijöiden arki helpottuu. Modernin asiointijärjestelmän ansiosta sisään- ja uloskirjautuminen säätiön majoitukseen on vaivatonta ja manuaalisen paperityön määrä vähenee minimiin.
Jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan vakavasti sairaiden lasten perheet ovat voineet majoittua Helsingissä kodinomaisesti sillä välin, kun pienet potilaat ovat olleet hoidossa läheisessä HUS Uudessa lastensairaalassa. Helppokäyttöisen sähköisen palvelun ansiosta sisään- ja uloskirjautuminen Ronald McDonald Lastentalosäätiön taloon on jo lähitulevaisuudessa aiempaa yksinkertaisempaa.
Tiera osallistuu hyväntekeväisyyshankkeeseen rakentamalla sähköisen kirjautumisen Fujitsun Finlandin asiointialustalle ja koko prosessi automatisoidaan. Järjestelmä helpottaa niin vanhempien kuin Lastentalosäätiön työntekijöidenkin arkea.
“Kun lapsi on vakavasti sairaana, vanhemmat ovat väsyneitä ja huolissaan. Siksi on tärkeää, että majoitukseen kirjautuminen on yksinkertaista ja huolia on yksi vähemmän. Teemme sisäänkirjautumisesta mahdollisimman helppokäyttöisen ja intuitiivisen”, sanoo ratkaisuarkkitehti Ilkka Klemola Tieran digiratkaisuista.
On myös hyvin tärkeää, että tunnistautuessa voi luottaa arkaluontoisten henkilötietojen säilyvän tallessa ja turvassa.
Kirjautuminen toimii kaikilla päätelaitteilla
Sähköisestä kirjautumislomakkeesta tehdään skaalautuva, joten sitä voi käyttää kaikilla päätelaitteilla niin mobiilisti kuin tietokoneellakin. Alkuvaiheessa sähköisestä lomakkeesta tehdään suomen-, ruotsin- ja englanninkieliset versiot. Jatkossa kieliversioita voi olla muitakin.
Sähköisen kirjautumisen suunnittelu lähtee liikkeelle nykyisestä paperisesta kirjautumislomakkeesta.
“Tänä päivänä on vähän hassua, että esimerkiksi hotelleissa sisäänkirjautuessa on useimmiten täytettävä paperinen lomake allekirjoituksineen. Sähköisen tunnistautumisen ansiosta kirjautuminen on turvallista, nopeaa ja helppoa.”
Järjestelmän jatkokehitysmahdollisuuksia on paljon: integraatiot esimerkiksi palaute- ja talousjärjestelmiin sekä Kelan yöpymisrahahakemukseen.
“Huonevarausten ylläpidon nykyaikaistaminen ja integrointi järjestelmään toisi myös huomattavaa lisäarvoa.”
Ronald McDonald Lastentalosäätiön henkilökunnalle aikaa kohtaamisiin
Ronald McDonald Lastentalosäätiön henkilökunnan aikaa säästyy, kun manuaalinen työ vähenee, eikä tietoja tarvitse siirtää paperilomakkeelta sähköiseen muotoon. Näin heillä on enemmän aikaa kohdata majoittuvat perheet ja tukea heitä raskaassa elämäntilanteessa.
Tieralla osallistutaan hyväntekeväisyyshankkeeseen mielellään.
“Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistan, minkälaista oli viedä lapsia milloin minkäkin vaivan vuoksi sairaalaan. Tuntuu todella hyvältä, että pääsemme helpottamaan vakavasti sairaiden lasten läheisten elämää, edes näin pieneltä osin”, Ilkka Klemola sanoo.
Ronald McDonald Lastentalosäätiön toiminnanjohtaja Johanna Huhtariihi on kiitollinen Tieran työstä.
“Olemme todella iloisia tästä yhteistyöstä, sillä uusi palvelu helpottaa ennen kaikkea perheiden arkea. Säästämme myös omaa työaikaamme, kun toiminnot muuttuvat digitaalisiksi ja näin pystymme entistä paremmin olemaan perheiden apuna Talolla. Koska kaikki perheet tulevat Talolle aina Uuden lastensairaalan lähettäminä, on sanomattakin selvää, että kumppaneiden luotettavuus korostuu tällaisissa projekteissa missä liikutellaan potilaiden henkilötietoja. Emme olisi voineet saada parempia kumppaneita tekemään tätä palvelua meille”, Johanna Huhtariihi sanoo.
Lue lisää Ronald McDonald Lastentalosäätiön toiminnasta!