tammikuu 2025

Paperilistoista mobiilikirjauksiin – tehokasta ja tuottavaa

Lumijoen kotihoidossa ja yhteisöllisessä asumisessa oli vielä viime syksynä käytössä paperiset listat, joihin työntekijät kirjasivat asiakaskäyntinsä. Lokakuun lopussa käynnistynyt uudistus ja siirtyminen Tiera Helmeen ja mobiiliteknologiaan toi merkittäviä parannuksia henkilökunnan työtapoihin ja arkeen. Lumijoki kuuluu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueeseen (Pohde).

Kotihoidon asiakaskäynteihin liittyvät muistiinpanot tehtiin aiemmin paperille ja koottiin koneelle työpäivän päätteeksi. Tämä vei aikaa, lisäksi riskinä oli yksityiskohtien unohtuminen. Nyt hoitajat kirjaavat mobiililaitteisiinsa asiakaskäyntien tiedot reaaliaikaisesti käynnin aikana parhaimmillaan asiakkaan kanssa yhdessä.

”Aiemmin saattoi päivän päätteeksi kulua tunti yksittäisten asiakaskäyntien muisteluun ja tietojen kirjaamiseen. Nyt voin samalla, kun juttelen asiakkaan kanssa, kirjata hänen tietonsa mobiililaitteelle. Tämä on iso helpotus työntekoon. Mobiilikirjaukset vapauttavat aikaa asiakastyöhön ja lisäävät vuorovaikutusta”, Lumijoen kotihoidon lähihoitajat Elina Eskola ja Anu Aspegren sanovat yhdestä suusta.

Enemmän aikaa asiakkaalle ja tarkempaa tietoa

Uusi järjestelmä ei ainoastaan sujuvoita työtä, vaan myös vahvistaa asiakassuhdetta. Hoitajat voivat keskustella asiakkaan kanssa siitä, mitä kirjataan ylös, ja varmistaa, että tieto on myös asiakkaan mielestä oikein.

”Tämä on osallistavaa kirjaamista. Asiakas saa samalla tietoa siitä, miten hänen tilanteensa nähdään ammattilaisen silmin”, Aspegren sanoo.

“Mobiilikirjaukset helpottavat myös työkaverin työtä, kun tieto asiakkaasta ja edellisistä käynneistä kulkee mukana ja on helposti saatavilla. Erityisen tärkeää se on silloin, jos naapurikunnasta tulee tuuraaja, jolle meidän alueen asiakkaat eivät ole entuudestaan tuttuja”, Eskola täydentää.

Tietoturvaa ja parempaa organisointia

Tiera Helmi tuo myös tietoturvaa, sillä paperilistojen katoamisen tai häviämisen riski poistuu. Järjestelmässä tiedot ovat saatavilla vain niille, joilla on siihen oikeus.

”Tieto on aina saatavilla, ja voimme suunnitella asiakaskäyntejä tehokkaammin. Tiera Helmi auttaa esimerkiksi käyntien uudelleenorganisoinnissa, kun tilanteet muuttuvat tai kun  asiakas tarvitseekin jonain päivänä normaalia pidemmän ajan”, sanoo vastuuyksikköpäällikkö Sanna Äijälä. Hän työskentelee Pohteen yhteisen osaamiskeskuksen toiminnanohjauskeskuksessa.

”Tämä on tuonut helpotusta myös pitemmän aikavälin suunnitteluun ja tilastointiin. Tilastot syntyvät automaattisesti ilman ylimääräistä vaivaa”, Äijälä lisää.

Lumijoen Tiera Helmi -projekti osa laajempaa Pohteen järjestelmäuudistusta

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja, 30 kunnan muodostama kokonaisuus. Reisjärveltä Kuusamoon ulottuvalla alueella on ollut ennen hyvinvointialueen muodostumista lukuisia eri järjestelmiä. Lumijoen Tiera Helmi -käyttöönotto on yksi vaihe Pohteen toiminnanohjauksen porrastettua kehitysprojektia, jossa prosessin aikana siirrytään käyttämään Pohteen koko hyvinvointialueelle hankkimaa yhtenäistä asiakas- ja toiminnanohjausjärjestelmää.

“Olemme tyytyväisiä uudistukseen, sillä tämä helpottaa työn hallintaa, tiedolla johtamista ja parantaa asiakaspalvelua”, Äijälä kiteyttää.