Interaktiiviset ja pelilliset ratkaisut ovat tulleet osaksi oppilaitosten toimintaa. Ne tukevat kouluarkea monella tavalla.
Pieni poika potkaisee pallon suoraan maaliin. Nuoret laskettelevat mäkeä vauhdikkaasti kurvaillen. Hiki nousee pintaan ja hymy huulille. Arvaatteko, missä olemme? Olemme Tieran Digioppimisen kehityspäivän sisääntuloaulassa ja kaikki tämä tapahtuu alle 10 neliön alueella ja ison ruudun ääressä.
Kyseessä on Suomessa kehitetty iWall, interaktiivinen liikuntapeli, jolla voi harrastaa liikuntaa ohjaamalla seinän kokoisen ruudun tapahtumia oman kehon liikkeillä. 20 liikuntapelin ja yli 80 eri vaativuustason kokonaisuus sopii välitunti- ja taukoliikunnaksi mutta myös niille, joilla on esimerkiksi sosiaalisia, motorisia tai neuropsykiatrisia haasteita. Tuotteen taustalla on pedagogista ja psykologista asiantuntemusta, joten vaikuttavuutta on mietitty tarkkaan.
iWall ja sen pelit sopivat kouluihin, iltapäiväkerhoihin, monitoimitiloihin ja vaikkapa senioreille.
“Liikuntapelaaminen lisää yhdenvertaisuutta, kun eri liikuntamuodot ovat kaikkien hyvin saavutettavissa. iWallia voi käyttää myös pyörätuolissa istuen”, kertoo myynti- ja liiketoimintapäällikkö Kari Kyllönen CSE Simulation Oy:ltä.
“Pelit sopivat lisäksi koordinaatiokyvyn harjoittamiseen ja ylläpitämiseen. Niiden avulla voi harjoitella myös yhteistyötaitoja”, Kyllönen jatkaa.
iWall tukee myös erilaisia oppijoita, joilla on vaikkapa keskittymisvaikeuksia tai motivaatio-ongelmia koulutehtävien kanssa.
“Motorinen tekeminen voi rauhoittaa keskittymistä vaativien tehtävien välissä tai se voi olla palkinto, kun tehtävät on saatu valmiiksi. Koulussa ryhmiä voi jakaa niin, että kun osa pelaa, osa keskittyy tehtäviin”, Kyllönen vinkkaa.
Oulussa pelillä saatiin nuoria pois kännyköiltä
Oululaisessa Kaakkurin koulussa etsittiin keinoja, joilla erityisesti yläkoululaisia saataisiin pois kännyköiltä ja jakautumaan välitunneilla liikunnalliseen pienryhmätoimintaan seisoskelevan “lössiytymisen” sijasta.
Yhtenäisperuskoulussa on kuntosalia ja frisbeegolfia ja nyt iWall on todettu onnistuneeksi lisäksi valikoimaan. Syksystä asti käytössä olleen liikuntapelilaitteen innoittamana on koulussa datan mukaan liikuttu aktiivisimpina päivinä jopa 10,9 tuntia.
“Peli on ollut käytössä niin välitunneilla kuin oppitunneilla. Se on tarjonnut happihyppelyä koulutehtävänsä tehneille ja lisännyt positiivista vuorovaikutusta ja liikuntaa välitunneilla. Pelissä voi olla mukana enintään neljä kerrallaan noin viitisen minuuttia, joten kaikki pääsevät kokeilemaan. Välitunnitkin ovat nyt rauhoittuneet selvästi”, kertoo Kaakkurin koulun rehtori Matti Ahola.
Hyvinvointikyselyssä koululaiset kertoivat jopa koulumotivaationsa lisääntyneen iWallin myötä.
iWall-ratkaisu on saatavana yhteishankintana kilpailutetun Tiera Verkkokauppa -puitesopimuksen kautta