20.12.2021

Tiera tuottaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen loppukäyttäjä-, päätelaite-, M365- ja konesalipalvelut

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue hyödyntää toiminnan valmistelussa ja käynnistämisessä Tieran ratkaisuja. Tiera tuottaa hyvinvointialueen loppukäyttäjä-, päätelaite-, Microsoft 365- ja konesalipalvelut ainakin vuoden 2023 loppuun asti.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue liittyi lokakuussa Tieran omistajaksi, mutta yhteistyö Länsi-Uudenmaan kuntien kanssa on ollut tiivistä jo vuosia. Yli 470 000 asukkaan Länsi-Uusimaa on yksi Suomen suurimmista hyvinvointialueista. Siihen kuuluvat Espoo, Hanko, Inkoo, Kauniainen, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio, perusturvakuntayhtymä Karviainen (Karkkila ja Vihti) sekä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos.

– Aloitimme keskustelut Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen ICT-valmistelun kanssa jo vuosi sitten syksyllä. Olemme systemaattisesti tehneet määrittely- ja suunnittelutyötä, ja kun eduskunnan päätös hyvinvointialueista tuli 1.7.2021, olimme valmiita etenemään sopimusneuvotteluihin. Länsi-Uudenmaan aluevalmistelua ja aktiivisia kuntia voi kiittää erinomaisesta valmistelutyöstä. He eivät ole jääneet vain odottamaan STM:n ohjeistuksia ja lopullisia rahoituspäätöksiä, vaan ovat päättäneet, millaisia ratkaisuja haluavat hyödyntää ja miten. Valmistelussa on tehty valmiiksi kaikki, mikä tehtävissä on ollut. Rahoituksen varmistuttua pääsemme aloittamaan suunnitellut projektit ja rakentamaan tulevaisuuden hyvinvointialuetta, sanoo Kuntien Tiera Oy:n myyntijohtaja Arja Fodstad.

ICT-palvelut ovat toiminnan ja palveluiden kivijalka

Tiera on valtakunnallinen ICT-palveluyhtiö ja sen omistajina toimii yli 355 kuntatoimijaa. Tieran omistajien väestöpeitto on 4,5 miljoonaa kansalaista, mikä tekee yhtiöstä omistuspohjaltaan Suomen suurimman inhouse-toimijan. Tierasta on kasvanut myös kuntakentän johtava ICT-ulkoistuskumppani, kun yli 30 kuntatoimijaa on ulkoistanut ICT-palvelunsa inhouse-yhtiölle.

Valtakunnallisuus ja vahva ulkoistusosaaminen ovat keskeistä sote-uudistuksen toimeenpanovaiheessa. Inhouse-yhtiön valmiiksi kilpailutetut ICT-palvelut, digiratkaisut ja toimialaosaaminen tukevat niin kuntia toiminnan muutoksessa ja palveluiden skaalaamisessa kuin hyvinvointialueita uuden organisaation toiminnan käynnistämisessä.

– ICT-palvelut ovat sekä kuntien että hyvinvointialueiden toiminnan ja palveluiden kivijalka. Suurin osa Länsi-Uudenmaan alueen kunnista hyödyntää jo tarpeidensa mukaisesti palvelutarjoamaamme. Toiminta on näin ollen meille osin tuttua, ja toimimme jo paikallisesti, mutta toimintaa tullaan nyt vahvistamaan entisestään hyvinvointialueen ICT-palveluiden järjestämisen myötä, kertoo Tieran liiketoimintajohtaja Jyri Lehtonen.

Lehtosen mukaan muutos alueellisesti ICT:n järjestämisessä tulee olemaan suuri, mutta alueella on valmistauduttu hyvin tulevan muutoksen kohtaamiseen.

– Ratkaisuista sopiminen hyvinvointialueen kanssa on ollut erittäin systemaattista ja huolella tehtyä, Lehtonen toteaa.

Jyri Lehtonen
Liiketoimintajohtaja, Kuntien Tiera Oy