3.2.2021

Tiera Edison-palvelu uudistui

Tiera Edison-palvelu uudistui 15.1.2021. Uudistuksen tavoitteena oli palvelun laadun ja tietoturvan parantaminen, sekä teknologian modernisointi palvelun seuraavien vaiheiden jatkokehittämisen mahdollistamiseksi.

Lue tarkemmin uudistuksesta täältä >>

Uudistuksen yhteydessä palvelu muuttui seuraavasti:

• Oppimisympäristötoiminnallisuudet karsittiin pois ja palvelussa keskitytään sähköisen työpöydän toiminnallisuuksiin
  • Käyttäjähallinnan komponentti vaihdettiin Tieran integraatioalustalla olevaan KuntaID -komponenttiin
  • Palvelu siirrettiin uudelle palvelinalustalle Tieran integraatioalustan kylkeen synergiaetujen lisäämiseksi

“Uusi Edison on ollut tuotannossa lähes kolme viikkoa, ja palvelu on saatu stabiloitua hyvin. Palvelinalustan kapasiteetti on osoittautunut vähintäänkin riittäväksi. Yksittäisiä muutoksia ja korjauksia tehdään vielä muutamien kuntakohtaisten integraatioiden parissa. Tälle pohjalle Edisonin jatkokehitystä on hyvä rakentaa”, toteaa Tieran tuotantopäällikkö Taina Uusi-Illikainen.

Uudistuksen yhteydessä toteutettiin kaiken kaikkiaan 45 uutta integraatiota, ja lisäksi niiden takaa löytyvät usean eri järjestelmän läpi kulkevat käyttäjätiedot kuntakohtaisesti oppilashallintojärjestelmästä lähtien.

Lähiviikkoina palvelussa keskitytään tuottamaan ohjeistusta kuntien Edison-pääkäyttäjille ja kuntien ICT-henkilöstölle, jotta käyttäjätietojen hallintaan liittyvät prosessit ja säännöt läpi kunnan kaikkien ICT-järjestelmien saadaan pidettyä ehyenä Edisonin kautta käytettäviin palveluihin.

Kevään 2021 aikana Edison-työpöytään on odotettavissa käyttöliittymäparannuksia, jotka pääosin tulevat näkymään pääkäyttäjille ja opettajille.

Mikko Rieppo
ratkaisupäällikkö, Kuntien Tiera