12.5.2021

Kuntien Tiera ja Jyväskylän Ammattikorkeakoulu yhteistyöhön kyberturvallisuuden osaamisen kehittämisessä

Kuntien Tiera ja Jyväskylän Ammattikorkeakoulu ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen kyberturvallisuusharjoittelupalveluista. Kyberturvallisuusharjoitustarjonta täydentää Tieran muuta tietoturvatarjontaa,  ja uudella palvelulla pyritään vahvistamaan Suomen kuntatoimijoiden kykyä varautua jatkuvasti kasvaviin ja monimutkaistuviin kyberhyökkäyksiin,  jotka pahimmillaan lamauttavat yhteiskunnalle tärkeitä toimintoja.

Kyberturvallisuus on noussut entistä tärkeämpään rooliin kunnissa. Yhteiskuntamme jokapäiväiset elintärkeät toiminnot, kuten mm. vesi- ja energiahuolto-, terveydenhuolto ja liikenne ovat riippuvaisia digitaalisista järjestelmistä, jotka ovat kuitenkin haavoittuvia. Vaikka järjestelmät pyritään suojaamaan mahdollisimman hyvin, aina jää pieni mahdollisuus, että joku pääsee niihin murtautumaan ja aiheuttamaan mahdollisesti suuriakin taloudellisia ja inhimillisiä vahinkoja. Näissä tapauksissa on ensiarvoisen tärkeää pystyä reagoimaan, ottamaan tilanne haltuun ja palauttamaan toimintakyky nopeasti.

Kuntien Tiera mahdollistaa nyt asiakkailleen kyberturvallisuuden tutkimus- koulutus- ja kehityskeskus JYVSECTECin kehittämän täysin uniikin RGCE (Realistic Global Cyber Environment) Cyber Arena-ympäristön käytettävyyden siinä toteutettavilla harjoituksilla. Tutustu koulutuskalenteriin ja ilmoittaudu koulutuksiin >>

Yhteistyön myötä asiakkaille tarjotaan kahta erilaista kyberturvallisuusharjoitusta, joista toinen on kyberpoikkeaman tekniseen selvitykseen keskittyvä harjoitus, ja toisessa osallistujat pääsevät kokemaan kyberilmiöiden selvitystyön teknisen haasteellisuuden poikkeamatilanteen johtamisen näkökulmasta.

”Tarjoamme ratkaisuja asiakkaidemme sujuvan arjen ja toiminnan kehittämisen tueksi. Kyberturvallisuusharjoittelu on hyvä esimerkki tästä. Se auttaa ymmärtämään oman toiminnan puutteita ja vahvuuksia poikkeamatilanteissa ja mahdollistaa siten toiminnan kehittämisen. Kuntien hyvällä jatkuvuudenhallinnalla ja varautumisella on erittäin suuri merkitys kuntalaisten palveluiden saatavuuteen poikkeamatilanteissa”, kertoo Tieran Smart City -liiketoiminnasta vastaava Kai Pousi.

”JYVSECTEC -yhteistyön kautta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme kansainvälisesti terävintä kärkeä teknis-toiminnallisen kyberharjoittelun saralla osaksi organisaatioiden varautumista ja riskienhallintaa”, kuvaa Tieran Smart City -liiketoimintaan kuuluvien Tiera Tietoturvapalveluiden ratkaisupäällikkö Heli Hellström.

“Yhteistyömme Tieran kanssa avaa JYVSECTECille mahdollisuuden olla tukemassa kuntien tärkeää työtä kyberturvallisuuden ja riskienhallinnan parissa. Kuntasektori on meille uusi toimiala muiden painopistealueidemme joukkoon. Kuntien merkitys ihmisten arjessa ja yhteistyö Tieran kanssa turvallisen digitaalisen huomisen eteen sopii erinomaisesti strategiaamme ja toimintaamme”, kommentoi JYVSECTEC Business Manager Jarno Lötjönen Jyväskylän ammattikorkeakoulun IT-instituutista.

Kai Pousi, liiketoimintapäällikkö
Smart City, Kuntien Tiera Oy
kai.pousi@tiera.fi

Jarno Lötjönen, Business Manager