Soittaako saavutettavuus kelloja? Syytä olisi, sillä se on ollut julkisten toimijoiden vastuu ja velvollisuus jo kohta kuusi vuotta. Siirtymäajatkin umpeutuivat neljä vuotta sitten. Onneksi ei ole myöhäistä toimia, jos asia ei ole kunnossa. Tieran kumppani Selko Digital luettelee alla neljä kysymystä, joiden avulla voit tarkistaa, millä tasolla saavutettavuus on organisaatiossasi.
1. Löytyykö palvelusta saavutettavuusseloste?
Ensimmäinen digipalvelulain vaatimus on, että palvelusta pitää löytyä saavutettavuusseloste. Seloste kertoo käyttäjälle, mitä saavutettavuuspuutteita hän voi kohdata palvelussa. Sen avulla osoitatte myös, että olette huomioineet saavutettavuuden ja tehneet töitä sen edistämiseksi.
Vielä ei kannata kuitenkaan hengähtää. Pelkkä selosteen olemassaolo ei nimittäin riitä. Tarkista selosteesta seuraavat asiat:
- Perustuuko seloste kattavaan asiantuntija-arvioon, kuten ammattilaisen suorittamaan saavutettavuusauditointiin?
- Onko selosteessa lueteltu kaikki palvelusta löytyvät saavutettavuuspuutteet?
- Löytyykö selosteesta mahdollisuus antaa palautetta?
- Löytyykö selosteen lopusta yhteystiedot viranomaiselle?
Jos vastasit ei johonkin näistä kohdista, on syytä toimia. Korjaa nämä puutteet pikimmiten! Voit vielä pitää selosteen auki, koska toinen tarkistettava asia koskee myös niitä, joiden selosteet ovat ajan tasalla.
2. Onko saavutettavuusselosteen yhteystiedot päivitetty?
Saavutettavuuden valvonta siirtyi vuoden 2025 alusta Traficomille. Muutos liittyy esteettömyysdirektiiviin, jonka myötä saavutettavuusvaatimukset alkoivat koskemaan myös esimerkiksi kuluttajille suunnattuja verkkokauppoja.
Käy siis heti tarkistamassa, että saavutettavuusselosteen lopusta löytyy oikean viranomaisen yhteystiedot.
Oikeat yhteystiedot ovat:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde: 029 534 5000
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln: 029 534 5000
Finnish Transport and Communications Agency Traficom
Digital Accessibility Supervision Unit
www.webaccessibility.fi
saavutettavuus@traficom.fi
telephone switchboard: 029 534 5000
Mikäli yhteystietoja ei ole päivitetty, voit kopioida tekstit yläpuolelta organisaatiosi selosteeseen.
3. Vieläkö vetoatte kohtuuttomaan rasitteeseen?
Palveluntarjoaja voi jättää saavutettavuustoimenpiteen tekemättä väliaikaisesti vain vetoamalla kohtuuttomaan rasitteeseen. Käytännössä kohtuuton rasite tarkoittaisi sitä, että jonkun tietyn saavutettavuustoimenpiteen tekeminen aiheuttaisi organisaatiolle kohtuuttoman paljon vaivaa tai kustannuksia. Kohtuuttomaan rasitteeseen voidaan kuitenkin vedota vain väliaikaisesti, eikä sitä voida käyttää koko palveluun.
Näin kuuden vuoden jälkeen kohtuuttomaan rasitteeseen vetoaminen on vähintäänkin kyseenalaista. Perusteiden ainakin tulee olla kohdallaan. Traficom kommentoi asiaa seuraavasti erään kantelun päätöslyhennelmässä:
”Palveluntarjoajan on tehtävä arvio kohtuuttomasta rasitteesta ennakkoon ja esitettävä saavutettavuusselosteessa syyt sille, miksi saavutettavuusvaatimuksista poiketaan. Kohtuuttomaan rasitteeseen voi vedota vain väliaikaisesti, ja siihen ei voi vedota koko palvelun osalta.”
Tekstissä kerrotaan myös, että saavutettavuutta tulee kehittää samalla, kun palvelua uudistetaan ja että uudistamisen tulisi tapahtua lähivuosien aikana. ”Kyse on etukäteen tehtävästä kokonaisarvioinnista, jossa otetaan kaikki nämä näkökulmat huomioon.”
Nyt olisi viimeistään aika aloittaa toimenpiteet saavutettavuuden kehittämiseksi. Mistä päästäänkin viimeiseen kohtaan:
4. Onko saavutettavuuspuutteiden korjaamiseen suunnitelma?
Jos kaikki muu on kunnossa, mutta palvelusta löytyy vielä saavutettavuuspuutteita, on aika korjata puutteet. Jos palvelua ollaan uudistamassa vuoden sisällä, voi korjaukset hoitaa uudistuksen yhteydessä. Muista kuitenkin kertoa tästä saavutettavuusselosteessa!
Jos palvelua ei kuitenkaan uudisteta kokonaan, kannattaa korjaukset jaksottaa. Kriittiset puutteet kannattaa tietenkin korjata ensin. Hyvin toteutettu auditointi antaa käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, joita voitte hyödyntää korjaussuunnitelman tekemisessä.
Tervetuloa Saavutettavuus kuntien ja hyvinvointialueiden valttikorttina -webinaariin
Vaikka kaikki kohdat olisivatkin kunnossa, kehittämistä ei voi jättää siihen. Saavutettavuus on jatkuva prosessi, joka pitää huomioida kaikessa digitaalisen palvelun kehittämisessä. Sen avulla voit kehittää palvelujasi myös isommassa mittakaavassa.
Tervetuloa Saavutettavuus kuntien ja hyvinvointialueiden valttikorttina -webinaariin 6.2., jossa kumppanimme Selko Digital kertoo, mitä yllättävääkin hyötyä saavutettavuudesta voi olla ja miksi sen kehittämistä ei kannata jättää minimitasolle eli pelkkien lain vaatimusten täyttämiseen.
Ilmoittaudu mukaan ja ota kaikki hyöty irti – kun saavutettavuutta nyt kerran kehitetään!