Kyllästyttääkö tai peräti ärsyttääkö jatkuva koronavirusepidemiasta puhuminen? Uskallanko sivuta aihetta edes peitellyin sanakääntein? Otan riskin, hallitun sellaisen.
Telluksen keväästä ei tullut odotetun tai kuvitellun kaltainen. Tietoturvatermein kuvattuna, ihmisten saatavuudesta on tullut kovin rajoitettua. Eräs mikroskooppisen pieni ”K-pöpö” on vaikuttanut ihmisen lisäksi myös tavaroiden, tilojen, tietojärjestelmien ja tiedon saatavuuteen dramaattisesti. Tämä K on opettanut meille raskaimman kautta uudenlaista sietokyvyn tarvetta.
On asiassa jotain positiivistakin, tai ainakin sellaiseksi katsottavaa. Onhan K näet palauttanut mieliimme riskejä, jotka aiemmin tuntuivat kovin kaukaisilta, epätodennäköisiltä tai ainakin ne koskivat muita kuin meitä. Juuri tästä johtuen suunnittelemamme hallintatoimetkin ovat kenties kattaneet vain osan skenaarioista tai riskeistä.
Aiheesta keskustelivat myös VAHTI-pääsihteeri Kimmo Rousku vieraineen ajankohtaisinfossa toukokuun alussa.
Tilaisuudessa käsiteltiin erityisesti koronaviruspandemian vaikutuksia digitaaliseen toimintaympäristöön. Poimin tähän muutamia lainauksia Aalto-yliopiston professorin Jarno Limnéllin mielenkiintoisesta esityksestä, jossa hän toteaa:
- Turvallisuus ja luottamus tulee jatkossa näyttäytymään aiempaa vahvemmin resilienssinä.
- Jokainen kriisi on ”reality check” ja mahdollisuus oppia.
- Odottamattomia sekä enemmän ja vähemmän yllättäviä turvattomuutta ilmentäviä tilanteita tulemme vääjäämättä tulevaisuudessa kohtaamaan.
Entä jos professorin logiikkaa mukaillen tarttuisit toimialajohtajaasi hihasta, pyytäisit häneltä toimialanne kriittisimmän palvelun jatkuvuussuunnitelman ja testaisitte sitä työpöytäharjoituksena?
Saatan osua harhaan veikatessani, että hänellä ei ole kyseistä suunnitelmaa. Ja jos on, suunnitelman sisältö on edellisen kerran päivitetty vuosia sitten, kenties sen laatimisen yhteydessä.
Paranna digitaalisen turvallisuuden osa-alueita yhdessä Tieran kanssa
Oli suunnitelmanne tilanne mikä tahansa, nyt on reality checkin paikka – aika katsoa totuutta silmiin, oppia ja varmistua riittävästä resilienssistä. Me Tierassa autamme sinua tässä.
Olemme rakentaneet palvelun, jolla voit parantaa varautumisen lisäksi muitakin digitaalisen turvallisuuden osa-alueita vaatimustenmukaiselle tasolle.
Vain yksi soitto Tieran Asiakkuudet -yksikön vastuuhenkilöille riittää, ja pääsemme aikatauluttamaan toimenpiteitä vielä ennen kesälomakautta.
Heli Hellström
ratkaisupäällikkö, Tiera Tietoturvapalvelut
Kuntien Tiera Oy