Jo vuosia Tiera PSOPin matkassa intohimolla ja isolla sydämellä

Järjestelmäpäällikkö Kerkko Purhonen otti ensimmäiset askeleet Tiera PSOPin käyttöön vuonna 2017.

“Kun tutustuin järjestelmään ja aloin käyttää sitä, viehätyin sitä kehittävien aktiivisesta tekemisen meiningistä. Ajattelin, että tämä voisi olla hyvä tiimi työskennellä. Pyrin ja onneksi pääsin Turun kaupungille PSOPin pääkäyttäjäksi vuonna 2018”, Purhonen muistelee.

Hän on yhä samalla tiellä, nyt Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, vähän isommassa roolissa mutta edelleen isolla sydämellä.

Kymmenvuotias Tiera PSOP tunnetaan jo laajasti lyhenteen mukaisella nimellä, ainakin ystävien kesken. Virallisesti kyse on siis Tieran kunnille kehittämästä palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmästä (PSOP), joka mahdollistaa palvelusetelien ja ostopalveluiden hallinnoinnin.

Turun kaupunki oli yksi ensimmäisistä kaupungeista, joka alkoi käyttää PSOP-järjestelmää. Kun Turusta tuli osa Varsinais-Suomen hyvinvointialuetta, PSOP-järjestelmän käyttöä laajennettiin. Samalla käyttäjämäärä on kasvanut noin kolmestasadasta käyttäjästä lähes tuhanteen.

“Teknisen tuen tarve ei kuitenkaan ole kasvanut samassa määrin. Tiera PSOP on käyttäjilleen aika helppo ja intuitiivinen käyttää”, Purhonen kertoo.

Muutos kohti nopeaa ja ketterää kehitystä

Vuoden 2019 toimittajanvaihdos merkitsi käännekohtaa Tiera PSOPin kehityksessä.

”Nykyinen ketterä ja nopeatahtinen kehitysmalli antaa mahdollisuuden saada jatkuvasti parannuksia käyttäjien arkeen. Samalla se pitää meidät pääkäyttäjät valppaina. Pääsemme testaamaan uusia ominaisuuksia nopeaan tahtiin”, Purhonen sanoo innostuneesti.

Hän antaa erityisen kiitoksen tieralaisille.

”Tieran asiantuntijat ovat aktiivisia, nopeasti reagoivia ja tuntevat järjestelmän perusteellisesti. Tämä tekee yhteistyöstä sujuvaa ja palkitsevaa.”

Purhosen mielestä työ PSOPin parissa on monipuolista ja innostaa. Hän nauttii erityisesti roolistaan kehitystyössä ja käyttäjien tukena.

”On hienoa päästä vaikuttamaan suoraan siihen, miten järjestelmä kehittyy. Käyttäjien palaute ja yhteistyö PSOPin kehitysryhmässä ovat avainasemassa, jotta Tiera PSOP palvelee mahdollisimman hyvin.”

Erinomaiset raportit tehostavat ostopalveluja

Varsinais-Suomen hyvinvointialue on laajentamassa Tiera PSOPin käyttöä ostopalveluissa etsiessään säästöjä ja tehokkuutta toimintaansa.

“Tiera PSOPin selkeät, reaaliaikaiset raportit mahdollistavat tarkat tiedot asiakas- ja palvelumääristä ja helpottavat päätöksentekoa ja kustannusten pienentämistä.”.

Tulevaisuudessa Purhonen näkee järjestelmän merkityksen kasvavan entisestään, kun se leviää uusille palvelualueille.

”PSOPille on hyvät kehityssuunnitelmat, jotka lisäävät järjestelmän mahdollisuuksia. Kun ne saadaan toteutettua, hyvää tulee. Toivon Tiera PSOPille valoisaa tulevaisuutta”, Purhonen sanoo.