1.11.2017

Pohjois-Pohjanmaan liitto merkitsi Tieran osakkeita: Nyt mukana puolet maakuntaliitoista

Tieran valtakunnallinen verkosto laajenee maakunnallisilla toimijoilla. Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallitus hyväksyi syyskuussa Tieran osakkeiden merkitsemisen Pohjois-Pohjanmaan liitolle. Liitto koordinoi alueen sote- ja maakuntauudistusta ja katsoo inhouse-yhtiön tuovan etuja muutoksen toteuttamiseen avuksi. Pohjois-Pohjanmaan liitto on 9. Tieran omistajaksi liittynyt maakuntaliitto.

Sote- ja maakuntauudistuksen keskeisimpiä kokonaisuuksia on tulevan maakunnan ICT-ratkaisut. Pohjois-Pohjanmaan liitto valmistelee näitä yhdessä alueen kuntien ja kuntayhtymien kanssa. Jatkovalmistelun ja käynnistettävien kehityshankkeiden tueksi tarvitaan monipuolista ICT-asiantuntijuutta sekä muutoksen apuna hyödynnettäviä sopimuksia ja ICT-toimittajia.

– Tiera on kuntien ja kuntayhtymien yhteinen kehitysalusta ja inhouse-yhtiö, jonka kautta saamme nopealla aikataululla käyttöömme asiantuntijoita sekä kilpailutettuja toimittajia ja ratkaisuja valmistelu- ja kehitystyön edistämiseksi, sanoo Juhani Heikka, Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen ICT-vastuuvalmistelija.

Valmiita ratkaisuja koko maakunnan hyödyksi

Pohjois-Pohjanmaan alueen kuntatoimijat ovat tehneet aiemminkin yhteistyötä Tieran kanssa. Lähes kaikki alueen kuntatoimijat ovat yhtiön osakkaita. Oulu on mm. yksi palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän (PSOP) kehittäjäkaupungeista. Valtakunnallinen Parasta palvelua -toimintamalli ja sitä tukeva palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä on yksi ratkaisu, jonka laajentamista koko maakunnan käyttöön selvitetään jatkovalmistelussa.

– Valinnanvapaus mallia ja lakeja vielä valmistellaan, mutta PSOP-ratkaisun avulla voitaisiin hoitaa ainakin henkilökohtaisen budjetin sekä palvelutuottajaksi hakeutumisen prosessit siirtymäkaudella. Näin alue pääsisi liikkeelle valinnanvapausasioiden valmistelussa ja kokeluissa, Heikka toteaa.

Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmän piirissä on jo 2,3 miljoonan ihmisen väestöpohja, ja tilityksiä järjestelmän kautta maksetaan vuosittain yli 200 miljoonaa euroa.

– Käyttäjinä on 21 kuntatoimijaa, jotka ovat myös ehdottaneet palvelua sote-uudistuksen valtakunnalliseksi ratkaisuksi sote-palveluiden toteuttamiseen palveluntuottajien ja itse palveluiden hallinnoinnin osalta. Ottamalla järjestelmän käyttöön ennen uudistuksen tuloa kuntatoimija voi varmistaa toiminnan jatkuvuuden ja helpottaa muutoksen läpivientiä, sanoo Tieran sote- ja kuntaratkaisujen johtaja Kari Hyvönen.

Pohjois-Pohjanmaan liiton mukaan tulo Tieraan vahvistaa yrityksen asemaa maakunnallisena toimijana.

– Tämä on tavoitteemme, että olemme valmiiden ratkaisujemme ansiosta merkittävä toimija maakuntien sote-palveluiden järjestäjän ja tuottajien tietojärjestelmissä. PSOP mahdollistaa valinnanvapauden toteuttamisen ja toiminnanohjausjärjestelmämme valmiin ratkaisun maakunnan ydintoimintojen sekä tahe-palveluiden johtamiseen ja ohjaamiseen, lisää Tieran toimitusjohtaja Jyrki Halttunen.

Jyrki Halttunen
toimitusjohtaja, Kuntien Tiera Oy