Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmällä voi jakaa nyt myös yritystukia sähköisesti


 

Valtakunnallinen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä mahdollistaa yritystukien jakamisen sähköisesti ja madaltaa näin kynnystä tukien hyödyntämiseen. Myös kuntatoimijat ja palveluita tuottavat yritykset hyötyvät uudesta toimintamallista.

Kuntien yhteinen Parasta palvelua -toimintamalli ja sitä tukeva palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä (PSOP) helpottaa kuntatoimijoiden palveluseteli- ja ostopalvelujen järjestämistä, tuottamista ja käyttämistä. Nyt PSOP-järjestelmän avulla voidaan jakaa myös yritystukia entistä joustavammin sähköisinä yritysseteleinä.

- Käytännössä palvelua hallinnoiva kuntatoimija myöntää järjestelmässä yritykselle yrityssetelin, jonka avulla se voi ostaa kehittymistään tukevia palveluja nimeämältään palveluntuottajalta. Erilaisia tukipalveluita tuottavat yritykset voivat tuoda portaalissa palveluitaan esiin. Näin portaaliin muodostuu katalogi tarjolla olevista palveluista, joita tukea hakevat yritykset pääsevät suoraan selaamaan. Tukipalveluita tarvitsevat ja tarjoavat yritykset kohtaavat portaalin kautta suoraan, ja välissä tarvittava byrokratia vähenee, sanoo liiketoimintapäällikkö Sari Koljonen Tierasta.

Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä sekä uusi yritysseteli-toiminnallisuus ovat Digian toteuttamia.

- Kuntatoimijat voivat tarjota tukea ja palveluja asiakasyrityksille aiempaa joustavammin. Kuntatoimijan näkökulmasta prosessi tehostuu ja automatisoituu. Tukipalveluita tuottavat yritykset saavat uuden, helpon kanavan tuoda palveluitaan tarjolle. Kaikki voittavat, toimialajohtaja Sami Rantanen Digialta sanoo.

Uudessa toimintamallissa palveluntuottajat luovat yrityssovellukseen ns. palvelukortteja nimettyihin tukihankkeisiin liittyen. Hyväksytyt palvelukortit näkyvät palvelussa, jossa yritykset voivat tutustua palveluihin ja hakea yritysseteliä suoraan yksittäistä palvelua varten. Kuntatoimija hyväksyy yrityssetelihakemuksen, jonka jälkeen yritys saa palvelun tuottajalta. Kun palvelu on merkitty järjestelmässä toteutetuksi, järjestelmä muodostaa tilitysaineiston talousjärjestelmälle, joka hoitaa maksun tuottajalle tukihinnaston mukaisesti.

 

Tampere ensimmäisenä liikkeelle – kiinnostusta EU:ta myöten

Ensimmäisenä sähköisiä yritysseteleitä on hyödyntänyt Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy Innovaatioseteli-hankkeessaan. Tredean innovaatioseteli noteerattiin maaliskuussa myös EU:n InnoBridge-hankkeessa, jossa tavoitteena on arvioida ja kehittää alueiden innovaatiopolitiikkaa. Eniten kiinnostusta herättivät juuri Innovaatiosetelin digitaalinen palvelualusta, avoimuus ja markkinalähtöisyys.

- Valmiin päälle rakentaminen nopeuttaa merkittävästi innovaatiosetelien pilotoinnin aikataulua sekä vähentää olennaisesti kustannuksia, toteaa Tredea Oy:n älykkään kaupunkiseudun ratkaisuista vastaava johtaja Niina Immonen PSOP-järjestelmän valintaa uutisessa.

Palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmässä on nyt valmiina koko yritysseteli-toimintamallin perustoiminnallisuudet ja sovellus on helppo käyttöönottaa. Jatkokehittämistä tehdään palvelun käytön laajenemisen myötä.

 

Yrityssetelin toiminnallisuuksia osana palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmää esitellään 17.5. klo 9-10 ja 31.8. klo 9-10 TieraCafé -webinaareissa. Ilmoittaudu mukaan sähköpostitse osoitteeseen anu.lamberg(at)tiera.fi.

Lisätietoja:

Sari Koljonen    
Liiketoimintapäällikkö, Kuntien Tiera Oy   
sari.koljonen(at)tiera.fi / 040 556 8201

Sami Rantanen
Toimialajohtaja, julkishallinto, Digia Oyj
sami.rantanen(at)digia.com / 040 772 2920

Jukka Reunavuori
Projektipäällikkö, Innovaatioseteli, Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy
jukka.reunavuori(at)tredea.fi / 040 637 8702

Tredean Innovaatioseteli-hanke >>
Innovaatioseteli-hankkeen palvelut >>
Parasta palvelua – palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä >>

 

Kuntien Tiera Oy 2015 / Rekisteriseloste
LinkedIn